Onnettomuudet

Otkes antoi turvallisuussuosituksensa Raumalla tapahtuneen rahtialuksen pohjakosketuksen vuoksi

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on antanut suosituksensa koskien noin vuosi sitten tapahtunutta rahtialuksen pohjakosketusta Rauman edustalla.

Hollantilainen rahtialus M/S Timca sai pohjakosketuksen Rauman edustalla helmikuun puolivälissä viime vuonna. Alus ajautui tilanteessa väyläalueen ulkopuolella sijaitsevalle matalikolle ja sai vakavia vaurioita. Aluksen päällikkö sai kuitenkin luotsattua aluksen Rauman satamaan.

Otkesin mukaan rahtialuksella jääaluetta lähestynyt, linjaluotsina toiminut aluksen päällikkö siirtyi tutkanavigoinnista optiseen navigointiin aluksen epäselvän tutkakuvan takia. Tällöin menetettiin hetkeksi tilannetietoisuus aluksen tarkasta paikasta.

Lisäksi tilannetietoisuuden menetykseen vaikuttivat linjaluotsauksessa käytettyyn reittisuunnitelmaan liittyvät puutteet. Aluksen kulkunopeus väyläosuudella oli myös suositeltua suurempi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Liikenne- ja viestintävirasto on antanut suomalaisille määräyksen reittisuunnittelusta, mutta valitettavasti tätä ei ole helposti saatavilla englannin kielellä, mikä luonnollisesti vaikeuttaa määräyksen käyttöä vieraiden lippuvaltioiden aluksilla, toteaa tutkinnanjohtaja Risto Haimila tiedotteessa.

Otkes on antanut tapahtuneen myötä yhteensä viisi turvallisuussuositusta, joista kolme on osoitettu Liikenne- ja viestintävirastolle Traficomille, yksi liikenne- ja viestintäministeriölle ja yksi varustamolle. Suositukset koskevat muun muassa linjaluotsin pätevyysvaatimuksia sekä perusteellisempaa reittisuunnittelua.

– Linjaluotsikirjaa myönnettäessä täytyisi voida asettaa ehtoja hakijan kokemuksen perusteella – myös vallitsevista sääolosuhteista. Paukkuja täytyisi laittaa reittisuunnittelun tärkeyteen, mutta myös luotsauskoulutuksen laadun valvontaa kokonaisuudessaan tulisi tehostaa, sanoo Otkesin hallintopäällikkö Hannamari Helke.

Tapauksen tutkinta osoitti hänen mukaansa selvästi, miten tärkeää luotsauksessa on huomioida rantavaltioiden antamat määräykset, jotka jäävät nyt osittain pimentoon.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.