Liikennevalot

Varsinais-Suomen liikenteeseen älyliikennevaloja – uusi järjestelmä mahdollistaa vihreät aallot ja tunnistaa vikatilanteet

MARTTIINA SAIRANEN
Uusi järjestelmä ohjaa liikennevalot automaattisesti vihreäksi hälytysajoneuvon lähestyessä valo-ohjattua risteystä.
Uusi järjestelmä ohjaa liikennevalot automaattisesti vihreäksi hälytysajoneuvon lähestyessä valo-ohjattua risteystä.

Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa otetaan käyttöön tammikuun lopulla uusi liikennettä sujuvoittava liikennevalojen valvonta- ja ohjausjärjestelmä. Uusi järjestelmä mahdollistaa hälytysajoneuvoille ja joukkoliikenteelle liikennevalojen vihreät aallot. Lisäksi uusi järjestelmä parantaa liikennevalojen toimintavarmuutta sekä auttaa tunnistamaan niiden vikatilanteita nopeammin. Järjestelmään liitetään 73 olemassa olevaa maanteiden ja katuverkon liikennevalojen ohjauskojetta Huittisissa, Kaarinassa, Liedossa, Loimaalla, Kankaanpäässä, Paimiossa, Raisiossa, Salossa ja Uudessakaupungissa.

– Uusitut tietoliikenneyhteydet tuovat mukanaan mahdollisuuksia hälytysajoneuvojen ja joukkoliikenteen kehittämiseen. Järjestelmään saadaan liitettyä valtakunnallisesti vauhdilla laajentuva HALI eli hälytysajoneuvojen automaattinen liikennevalojen etuusjärjestelmä, joka ohjaa liikennevalot automaattisesti vihreäksi, kun hälytysajossa oleva ajoneuvo lähestyy valo-ohjattua risteystä. Joukkoliikenne-etuudet puolestaan mahdollistavat Turun kaupungin Föli-liikenteen joustavamman, täsmällisemmän ja ennakoivamman ajon myös ympäröivissä kunnissa, liikenteenohjausyhtiö Fintrafficin projektipäällikkö Olli Rossi kertoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Aiemmin osa liikennevalojen vikatilanteista on saatu tietoon vain tienkäyttäjien ilmoitusten perusteella.

– Uudistuksen myötä tieto saadaan etäohjauksen avulla suoraan myös niistä liikennevaloista, jotka eivät aiemmin ole olleet etäohjauksen piirissä. Etäyhteyksien avulla pystymme valvomaan reaaliaikaisemmin, että kaikki liikennevalot toimivat oikein ja laatuvaatimusten mukaisesti, Rossi jatkaa.

Hälytysajoneuvojen ja joukkoliikenteen liikennevaloetuudet voidaan ottaa käyttöön ilman erillisiä taustajärjestelmien päivityksiä tai laiteinvestointeja, mikä madaltaa käyttöönottokustannuksia.

Järjestelmässä hyödynnetään ensimmäistä kertaa Suomessa tiedonsiirtoteknologiaa, jonka avulla liikennevaloista saatua dataa saadaan siirrettyä muun muassa viranomaisten ja liikennesuunnittelun tarpeisiin. Fintrafficin mukaan teknologia tukee liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden kehittymistä sekä tulevaisuuden innovaatioita muun muassa liikenteen automaation saralla. Tulevaisuudessa liikennevalot voivat välittää rajapintojen kautta tietoa jopa suoraan ajoneuvoille.

Uuden järjestelmän toimittajaksi valittiin avoimen kilpailutuksen kautta Dynniq Finland Oy.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Luitko jo nämä?