Yrityskaupat

Suomen suurin bussiyhtiö Koiviston Auto pääomasijoittajan omistukseen

JANE ILTANEN
Onnibus on yksi kaupan kohteena olevan Koiviston Auton yhtiöistä.
Onnibus on yksi kaupan kohteena olevan Koiviston Auton yhtiöistä.

Pääomasijoittaja Capman Infra ostaa Suomen suurimman linja-autoyhtiön Koiviston Auton koko osakekannan. Vuonna 1928 perustettu linja-autoyhtiö Koiviston Auto toimii paikallis- ja kaukoliikenteessä ja se työllistää 2 300 henkilöä. Yrityksellä on noin 1 000 linja-auton kalusto, ja se hallinnoi 18 linja-autovarikkoa ympäri Suomen.

Koronapandemiaa edeltävänä vuonna 2019 sillä oli noin 85 miljoonaa matkustajaa.

Paikallisliikenne vastaa noin 80 prosenttia yhtiön liikevaihdosta. Kaukoliikenteessä yhtiöllä ovat Onnibus ja Porvoon Liikenne.

Koiviston Autoon kuuluvat lisäksi muun muassa Satakunnan Liikenne, Jyväskylän Liikenne ja Koskilinjat.

Kaupan avulla Capman vauhdittaa paikallisliikenteen sähköistymistä. Tällä hetkellä vain kuusi prosenttia Koiviston Auton paikallisliikenteen linja-autoista on sähköistettyjä, mutta Capmanin tavoitteena on nostaa osuus reiluun 220 autoon eli 33 prosenttiin ajoneuvokannasta viiden vuoden sisällä.

– Toimiala on murroksen edessä, kun liikenne sähköistyy voimakkaasti. Nyt oli luonnollinen taitekohta toteuttaa tämä muutos. Capman Infra tuo lisää voimavaroja esimerkiksi tarvittaviin kalustoinvestointeihin ja arvokasta osaamista liiketoiminnan kehittämiseen, Koiviston Auton hallituksen puheenjohtaja Antti Norrlin sanoo tiedotteessa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.