Meyer Turku

Meyer Turku teki aiesopimuksen kahden uuden ulkovartiolaivan rakentamisesta Rajalaitokselle

LAVEA MEDIA OY
Meyer Turun Mikko Hakala (vas.), varatoimitusjohtaja Tapani Pulli, Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö Markku Hassinen, Rajavartiolaitoksen Jari Tolppanen, Marko Aheristo ja Sonja Aro.
Meyer Turun Mikko Hakala (vas.), varatoimitusjohtaja Tapani Pulli, Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö Markku Hassinen, Rajavartiolaitoksen Jari Tolppanen, Marko Aheristo ja Sonja Aro.

Rajavartiolaitos ja Meyer Turku Oy ovat solmineet aiesopimuksen kahden uuden monitoimisen ulkovartiolaivan rakentamisesta. Toteutuessaan nyt aiesopimuksen alla olevat laivat olisivat ensimmäiset Meyerin Turun telakalta valmistuvat erikoisalukset.

– Tämä on erittäin tärkeä aiesopimus Meyer Turulle ja koko suomalaiselle laivanrakennusverkostolle. Olemme nousemassa koronan aiheuttamasta kriisistä ja tänään allekirjoitettu aiesopimus luo lisää vakautta tilauskirjaamme, joka ulottuu vuoteen 2026 asti. On myös erityisen hienoa, että Rajavartiolaitoksen kaltainen taho osoittaa näin luottamusta Meyer Turun telakkaan, varatoimitusjohtaja Tapani Pulli sanoo yrityksen tiedotteessa.

Rajavartiolaitoksen Vartiolaiva 2025 -hankkeella korvataan kolme käytöstä poistuvaa vartiolaivaa, joiden elinkaaren jatkaminen ei enää ole kannattavaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Rajavartiolaitoksen kolmesta käytössä olevasta vartiolaivasta kaksi, Tursas ja Uisko, ovat yli 30-vuotiaita. Uudet laivat korvaisivat valmistuessaan Tursaksen ja Uiskon lisäksi jo Kotkaan merenkulkulaitoksen opetuskäyttöön poistuneen Merikarhun.

Uusien alusten merkitys Suomen merelliselle kokonaisturvallisuudelle tulee olemaan suuri, ne ovat Suomen viranomaisten keskeinen työkalu Itämerellä.

Uudet alukset ovat Turva-luokan laivoja. Aluksiin pystyy tukeutumaan monenlainen venekalusto, ilma-alukset sekä muiden viranomaisten joukot ja tekniikka, kertoo Rajavartiolaitos.

Rajavartiolaitos järjesti kevään 2021 aikana tarjouskilpailun, jonka voitti Meyer Turku Oy. Keskeisenä turvallisuushankkeena pyyntö tarjouskilpailuun osallistumisesta jätettiin kahdelle suomalaiselle telakalle, Meyer Turulle ja Rauma Marine Constructionsin Rauman telakalle.

Tarjouskilpailun voittaja valittiin ennalta määritettyjen vertailukriteerien mukaisesti. Sopimusneuvottelujen päätteeksi tavoitteena on solmia lopullinen laivanrakennussopimus kuluvan vuoden loppuun mennessä.

Rajavartiolaitos sai joulukuussa eduskunnalta tilausvaltuudet kahden laivan hankinnalle.

Rajavartiolaitos ja Meyer kertoivat tiedotustilaisuudessaan, että ensimmäisen laivan luovuttamista käyttöön tavoitellaan ajoittuvaksi vuodelle 2024.

Suomen uusien sotalaivojen rakentamista valmistellaan puolestaan Raumalla. Rauma Marine Constructions rakentaa Laivue 2020 neljä monitoimikorvettia vuoteen 2026 mennessä.

Rajavartiolaitos ei ole vielä päättänyt kahden uuden laivan sijoituspaikkaa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
HuuHaa
Vartiolaivat
Hyvä että tehdään suomessa eikä italiassa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jhk
Vast: Vartiolaivat
Totta. 😊
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
meriupseeri
Vast: Vartiolaivat
Kui? Vähemmän sutta ja sekundaa nois meidän 40-sarjan paateis ku nu suomi-tekeleissä. Romuja jo uutena, suomi-pojke kun ei tunne laatua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rainer Kryssi
Vast: Vartiolaivat
Jotenkin huvittavaa että "turvallisuussyistä" pyydettiin tarjoukset vain näiltä kahdelta, joissa ne työn tekijät ovat kuitenkin Itä-Euroopasta tai jostain muualta kuin Suomesta. Kännykamerat räpsyy kun tietyt rakennekuvat on toimiston seinillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.