Meyer Turku teki aiesopimuksen kahden uuden ulkovartiolaivan rakentamisesta Rajalaitokselle
Rajavartiolaitos ja Meyer Turku Oy ovat solmineet aiesopimuksen kahden uuden monitoimisen ulkovartiolaivan rakentamisesta. Toteutuessaan nyt aiesopimuksen alla olevat laivat olisivat ensimmäiset Meyerin Turun telakalta valmistuvat erikoisalukset.
– Tämä on erittäin tärkeä aiesopimus Meyer Turulle ja koko suomalaiselle laivanrakennusverkostolle. Olemme nousemassa koronan aiheuttamasta kriisistä ja tänään allekirjoitettu aiesopimus luo lisää vakautta tilauskirjaamme, joka ulottuu vuoteen 2026 asti. On myös erityisen hienoa, että Rajavartiolaitoksen kaltainen taho osoittaa näin luottamusta Meyer Turun telakkaan, varatoimitusjohtaja Tapani Pulli sanoo yrityksen tiedotteessa.
Rajavartiolaitoksen Vartiolaiva 2025 -hankkeella korvataan kolme käytöstä poistuvaa vartiolaivaa, joiden elinkaaren jatkaminen ei enää ole kannattavaa.
Rajavartiolaitoksen kolmesta käytössä olevasta vartiolaivasta kaksi, Tursas ja Uisko, ovat yli 30-vuotiaita. Uudet laivat korvaisivat valmistuessaan Tursaksen ja Uiskon lisäksi jo Kotkaan merenkulkulaitoksen opetuskäyttöön poistuneen Merikarhun.
Uusien alusten merkitys Suomen merelliselle kokonaisturvallisuudelle tulee olemaan suuri, ne ovat Suomen viranomaisten keskeinen työkalu Itämerellä.
Uudet alukset ovat Turva-luokan laivoja. Aluksiin pystyy tukeutumaan monenlainen venekalusto, ilma-alukset sekä muiden viranomaisten joukot ja tekniikka, kertoo Rajavartiolaitos.
Rajavartiolaitos järjesti kevään 2021 aikana tarjouskilpailun, jonka voitti Meyer Turku Oy. Keskeisenä turvallisuushankkeena pyyntö tarjouskilpailuun osallistumisesta jätettiin kahdelle suomalaiselle telakalle, Meyer Turulle ja Rauma Marine Constructionsin Rauman telakalle.
Tarjouskilpailun voittaja valittiin ennalta määritettyjen vertailukriteerien mukaisesti. Sopimusneuvottelujen päätteeksi tavoitteena on solmia lopullinen laivanrakennussopimus kuluvan vuoden loppuun mennessä.
Rajavartiolaitos sai joulukuussa eduskunnalta tilausvaltuudet kahden laivan hankinnalle.
Rajavartiolaitos ja Meyer kertoivat tiedotustilaisuudessaan, että ensimmäisen laivan luovuttamista käyttöön tavoitellaan ajoittuvaksi vuodelle 2024.
Suomen uusien sotalaivojen rakentamista valmistellaan puolestaan Raumalla. Rauma Marine Constructions rakentaa Laivue 2020 neljä monitoimikorvettia vuoteen 2026 mennessä.
Rajavartiolaitos ei ole vielä päättänyt kahden uuden laivan sijoituspaikkaa.