Ruotsinkieliset

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri haluaa ruotsin kielen osaksi elävää ja näkyvää sairaala-arkea

Riitta Salmi
.
.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä on laadittu toimintaohjelma ruotsinkielisen palvelun parantamisesta. Ohjelma on osa sairaanhoitopiirin päivittämää kieliohjelmaa vuosille 2021–2022 ja mahdollisesti jopa vuoteen 2025 asti.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri haluaa tulla tunnetuksi kaksikielisenä yliopistosairaalana, sairaanhoitopiirinä ja mahdollisena tulevana hyvinvointialueena. Ohjelman tarkoitus on tukea henkilöstöä palvelemaan asiakkaita omalla äidinkielellä, suomeksi tai ruotsiksi siten, että molemmat kielet elävät rinnakkain kaikissa toiminnoissa.

Kieliohjelmalla halutaan panna toimeen konkreettiset tavoitteet ja toimenpiteet ja niille mittarit ja vastuuhenkilöt. Toimintaohjelman toteutumista arvioidaan vuosittain.

– Tavoite on tehdä ruotsin kielestä elävää ja näkyvää sairaalan arkielämässä. Me otamme asiakkaan vastaan hänen äidinkielellään ja sanomme ”god dag”. Jos emme osaa puhua ruotsia, autamme asiakkaan saamaan yhteyttä henkilöön, joka hallitsee ruotsin kielen, sairaanhoitopiirin kaksikielinen koordinaattori ja ylihoitaja Wiveka Kauppila sanoo tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– On sallittua tehdä virheitä, mutta ei saa tulla väärinymmärretyksi, Kauppila jatkaa.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtaja Matti Bergendahlin mukaan kieliohjelmalle ei itse asiassa edes pitäisi olla tarvetta.

– Koska se on itsestään selvyys, että me olemme kaksikielinen sairaanhoitopiiri. Niin on aina ollut ja niin se pitäisi olla myös jatkossa, Bergendahl sanoo.

Bergendahl ei halua, että kieliohjelmasta tehdään kielipoliittinen kysymys.

– Olipa sitten kysymys potilaista, henkilökunnasta vai julkisuudesta, niin meidän tulisi olla kaksikielisiä. Pitää olla rohkea, rento ja uskaltaa puhua ruotsia.

Usein ajatellaan, että sairaalaan tulo määrittää kokemuksen käynnistä. Mutta Bergendahlin mukaan ensimmäinen yhteys sairaalaan tehdään jo kotisohvalla, potilaan kotona. Bergendahl puhuu mieluummin asiakkaista, kuin potilaista.

– Kotona hän saa ensimmäisen yhteyden, on se sitten tekstiviestin kautta tai puhelimitse. Asiakaskokemus perustuu koko ketjulle, minkälaista palvelua henkilö saa alusta loppuun ja että tämä tapahtuu asiakkaan äidinkielellä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit