Mainos:

Ahmatit syövät muovipulloja ja tölkkejä Länsikeskuksen K-Citymarketissa

Kauppias Juha Jylli testaa Länsikeskuksen K-Citymarketin uutta palautusautomaattia, johon voi kaataa sata pulloa kerrallaan
Kauppias Juha Jylli testaa Länsikeskuksen K-Citymarketin uutta palautusautomaattia, johon voi kaataa sata pulloa kerrallaan

Uudet automaatit nielevät palautuspullot ja -tölkit kitaansa ennätysvauhtia. Pakasteosasto on löytänyt paikkansa. Remontti etenee viidenkymmenen henkilön lisävoimin joka päivä.

Uudistuvassa Citymarketissa on tällä viikolla otettu käyttöön kaksi superluokan pullonpalautusautomaattia. Muoviset juomapullot ja alumiiniset juomatölkit voi nyt palauttaa kaatamalla ne suoraan Tomra R1 -pullonpalautusautomaatteihin. Pakkauksia ei siis enää tarvitse syöttää automaattiin yksitellen. Automaatit ottavat vastaan kerralla jopa sata pulloa, ja niitä on Citymarketin aulassa Info-pisteen viereisessä väljässä tilassa kaksi.

Palautusautomaatteja on kaksi ja tilaa riittävästi, jotta juhannuksen jälkeisestä pullorumbastakin selvitään ruuhkitta.
Palautusautomaatteja on kaksi ja tilaa riittävästi, jotta juhannuksen jälkeisestä pullorumbastakin selvitään ruuhkitta.

- Meille palautetaan vuosittain lähemmäs seitsemän miljoonaa juomapakkausta, joten halusimme varmistaa, että pullonpalautus on sujuvaa. Uskomme, että uusien laitteiden myötä palautusmäärät vielä kasvavat, sillä R1-automaatit säästävät asiakkaan aikaa ja ovat helppokäyttöisiä ja hygieenisiä, kauppias Juha Jylli toteaa.

Lasipulloja uusi ahmatti ei niele, vaan sylkee ne ulos, mutta niille on vieressä oma automaatti.

Länsikeskuksen suuren volyymin takia kaupassa on käytössä vaihtolavametodi: palautetut, puristetut juomapakkaukset ohjautuvat tavallisten säiliöiden sijasta kerrosta alempana sijaitseviin kuorma-auton vaihtolavoihin, jotka vaihdetaan kerran viikossa. Näin pullonpalautukseen ei tule katkoksia säiliöiden vaihdon vuoksi. Vaihtolavaratkaisu on Tomra Oy:n toimitusjohtajan Lauri Kangaslahden mukaan ainoa laatuaan Suomessa.

Pullot ja tölkit puristetaan ja kanavoidaan suoraan kuorma-auton lavalle.
Pullot ja tölkit puristetaan ja kanavoidaan suoraan kuorma-auton lavalle.

Sisätiloissa on uusi pientekniikan kierrätyspiste. Pakkausmateriaalit voi tuoda ulkona olevaan Rinki-ekopisteeseen.
Sisätiloissa on uusi pientekniikan kierrätyspiste. Pakkausmateriaalit voi tuoda ulkona olevaan Rinki-ekopisteeseen.

Kierrätys osa palvelua

Kauppias Juha Jylli näkee kierrätyksen helpottamisen osana kaupan palvelua. Remontin myötä myös kierrätyksen helppoutta on voitu miettiä uudelleen. Pullonpalautuksen yhteydessä on kierrätysmahdollisuus pienelektroniikalle. Ulkoa löytyy Rinki ekopiste, jonne voi palauttaa lajitellut kartonki-, lasi- ja muovipakkaukset, paperin, tekstiilin ja pienmetallin.

- Pyrimme siihen, että samalla reissulla hoituu kaikki – kauppaostokset, kierrätys, apteekki- ja alkoasiat, Jylli kiteyttää.

Pakasteosastolle saatiin remontin myötä 25 prosenttia lisää tilaa.
Pakasteosastolle saatiin remontin myötä 25 prosenttia lisää tilaa.

Pakasteosasto uudistuu

Kaupan sisällä suurimman uudistuksen on tässä kuussa kokenut pakasteosasto. Kaikki kaapit ja altaat on vaihdettu uusiin, entistä energiatehokkaampiin ja paremmin valaistuihin kylmäkalusteisiin. Marjat, jäätelöt, leivontapakasteet ja gluteiinittomat tuotteet ovat jo löytäneet uusille paikoilleen. Hyllytystä jatketaan lähipäivät vielä perunan, vihannesten, kalan, pizzojen ja ateriapakasteiden osalta.

Marjat saavat uudella osastolla entistä enemmän tilaa.
Marjat saavat uudella osastolla entistä enemmän tilaa.

Yhteensä pakasteiden kylmäkalusteille on annettu uudistetussa myymälässä lähes 200 lattiametriä, mikä tarkoittaa moninkertaista määrää hyllytilaa. Pakasteita mahtuu nyt myyntiin neljännes aiempaa enemmän. Pakasteiden osastopäällikkö Soile Oksa pääsee nyt luomaan entistä houkuttelevampaa osastoa.

- Uusissa tummissa kalusteissa, joissa valo osuu paremmin tuotteisiin, pakasteet on helpompi saada näkyvästi esille. Tilaa on nyt myös paremmin, joten varsinkin uusille, kysytyille tuotteille saa paremman esillepanon, hän iloitsee.

Pakasteosaston osastopäällikkö Soile Oksa on tyytyväinen uusiin kalusteisiin, joissa tuotteet saa näkyvästi esille.
Pakasteosaston osastopäällikkö Soile Oksa on tyytyväinen uusiin kalusteisiin, joissa tuotteet saa näkyvästi esille.

Pakasteissa terveelliset elämäntavat ja ekologisuus näkyvät marjojen ja vegetuotteiden kasvuna. Esimerkiksi kotimaisia Kaskein Marjoja on voitu ottaa valikoimiin lisätilan myötä. Toisaalta myös herkuttelulle löytyy aina sijaa.

Soile Oksa on ehtinyt seurata Länsikeskuksen Citymarketin kehitystä, sillä se on ollut hänen työpaikkansa 21 vuoden ajan. Juha Jylli on hänen työuransa aikana kolmas kauppias.

- Huomaa selvästi, että kauppaan on tullut uutta, nuorta virtaa. Olemme saaneet uusia järjestelmiä käyttöön ja päivittäneet koko kaupan 2020-luvulle, Oksa toteaa.

72 000 tuntia työtä uuden kaupan eteen

Tuoteryhmä kerrallaan etenevä uudistustyö aiheuttaa kaupan lattialla jatkuvia muutoksia. Moni odottaakin jo malttamattomana, eikö remontti pian jo valmistu.

- Töitä valmistumisen eteen tekee kaiken aikaa noin viisikymmentä rakennusalan ammattilaista: asentajaa, laatoittajaa, kalustemiestä, purkumiestä, nosturikuskia ja niin edelleen. Yhteensä työtunteja kertyy yhdeksässä kuukaudessa arviolta 72 tuhatta, rakennusurakasta vastaava Rakennustyöt Ville Kauppi Oy:n työpäällikkö Valtteri Särkiniemi laskee.

Kauppias Jyllin mukaan remontti on pysynyt aikataulussa, vaikka pandemian aiheuttama raaka-ainepula uhkaa välillä viivästyttää tavarantoimituksia. Tarjonta raaka-aineista, kuten puusta, teräksestä ja muovista, on maailmalla tällä hetkellä heikkoa.

- Uskon edelleen, että saamme remontin suunnitelmien mukaan valmiiksi syksyllä. Sitä ennen pyrimme pitämään kaupan mahdollisimman sujuvana lisäämällä ohjeistusta ja kyltityksiä. Muistakaa kysyä herkästi, jos jokin artikkeli on kateissa, kauppias kehottaa.

Tässä artikkelisarjassa seuraamme, miten Juha Jyllin unelma Suomen parhaasta Citymarketista etenee.

Remontin eteen uurastaa päivittäin viitisenkymmentä ammattilaista.
Remontin eteen uurastaa päivittäin viitisenkymmentä ammattilaista.

Mitä remontissa tapahtuu?

• Kaikki kylmä- ja käsittelytilat puretaan ja rakennetaan uudet

• Koko kaupan kylmäjärjestelmä koneineen uusitaan

• Kaikki hissit vaihdetaan

• Toinen liukutaso vaihdetaan

• Palvelualue uudistetaan

• Rakennetaan uudet verkkokaupan tilat

• Rakennetaan uusi toimistoparvi

Remonttilukuja

• 2500 valaisinta vaihdetaan uusiin

• 15 uutta sähkökeskusta ja uusi sähköpääkeskus

• 2 km uutta valaisinvirtakiskoa

• 6,3 km vesi- ja lämpöputkea

• 3,8 km uutta ilmanvaihtokanavaa

• 9 uutta ilmavaihtokonetta

• 12 000 neliötä uutta asfalttia

• 1000 neliötä uutta julkisivua