Meriteollisuus

Korona on kohdellut merialaa vaihtelevasti – puolella laski myynti, kolmannes löysi uutta bisnestä

Jukka Vaso
Korona vaikutti eri lailla eri meriteollisuuden yrityksiin.
Korona vaikutti eri lailla eri meriteollisuuden yrityksiin.

Pandemia vaikuttanut eri tavoin meriklusterin yrityksiin.

Korona on näkynyt myynnin laskuna ja kasvun hidastumisena, mutta toisaalta myös myynnin kasvuna ja uudenlaisina avauksina. Osassa yrityksiä pandemialla ei ole ollut vaikutuksia liiketoimintaan.

Pandemian vaikutuksia Varsinais-Suomen meriklusteriyrityksissä selvitettiin kesän aikana osana Turun yliopiston Brahea-keskuksen Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen ja Turku Science Park Oy:n Terveysturvallinen meriklusteri -hanketta.

Selvityksen mukaan kyselyyn vastanneista yrityksistä 49 prosentissa pandemia on aiheuttanut myynnin laskua ja 46 prosentissa liiketoiminnan kasvun hidastumista.

Uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia pandemia on luonut 29 prosentissa, myynnin kasvua 20 ja liiketoiminnan kasvua 11 prosentissa yrityksiä. 11 prosentissa yrityksistä pandemialla ei ole ollut vaikutusta liiketoimintaan.

Pandemian negatiivisina vaikutuksina yritykset ovat kokeneet ongelmia komponentti- ja materiaalitoimituksissa sekä logistiikan haasteita. Esimerkiksi konepajoilla tuotannon seisahtuminen on aiheuttanut suuria vaikeuksia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Osa yrityksistä on kohdannut oman yrityksen ja asiakkaiden maksuvaikeuksia. Joissain yrityksissä investointeja on jouduttu vetämään pois.

Matkustaja-autolauttaliikenteessä osaavaa henkilökuntaa on hakeutunut muualle töihin pitkäaikaisten lomautusten takia.

Paineita yrityksen alas ajamiselle on kokenut kuusi prosenttia.

Positiivisena ovat näyttäytyneet esimerkiksi kotimaanmatkailun tuoma noste saaristoliikenteessä ja uudenlaiset teknologiat virustorjunnassa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.