Logomon silta

Logomon kävelysillan avaus viivästyy taas – nyt sillan luvataan olevan kävelykunnossa lokakuun aikana

Lennart Holmberg
Sillan rakentamista hidasti keväällä ja kesällä pandemian aiheuttama tavarapula ja loma-aika.
Sillan rakentamista hidasti keväällä ja kesällä pandemian aiheuttama tavarapula ja loma-aika.

Turun Logomon kävelysillan avaaminen viivästyy jälleen. Tällä kertaa sillan luvataan avautuvan lokakuun aikana, kun kaikki sillan lopputyöt ja viimeistelyihin liittyvät työt on saatettu valmiiksi.

Edellisen tiedon mukaan silta oli tarkoitus ottaa käyttöön syyskuun puolenvälin paikkeilla ennen sen valmistumista, ja tehdä sillan käytön aikana loppu- ja viimeistelytöitä.

– Sillan turvallisen käyttöönoton ja viimeistelytöiden tehokkaan tekemisen vuoksi on kuitenkin päädytty ratkaisuun, että silta otetaan käyttöön vasta sitten, kun se on kokonaan valmis, Turun kaupungin tiedotteessa kerrotaan.

Käyttöönoton ajoituksen muutoksella ei kaupungin mukaan ole vaikutusta sillan lopullisiin kustannuksiin.

Sillan rakentamisessa on ollut useita ongelmia ja hanke on viivästynyt useaan otteeseen. Alun perin valmista piti olla joulukuussa 2018. Vielä huhtikuun lopussa arveltiin, että silta voitaisiin ottaa käyttöön elokuussa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lue myös: Hissien maksaja vielä auki – Logomon siltaan jatkossa liitettävät portaat kuuluvat Väyläviraston vastuulle

Logomon murheenkryynin avaaminen viivästyy jälleen – Turku ei tiedä tarkkaa päivää, jolloin sillalle pääsee tallustelemaan


Logomon sillan hinta

Turku päätti elokuussa 2015 Logomon sillan suunnittelukisan käynnistämisestä. Silloin varauduttiin vähän yli viiden miljoonan euron investointiin.

Vuonna 2017 puhuttiin hinnan kohoamisesta 8,5 miljoonaan euroon.

Ensimmäinen varsinainen kustannusarvio hyväksyttiin valtuustossa lokakuussa 2018. Tuolloin hinta oli 13,5 miljoonaa euroa.

Turun valtuusto hyväksyi toukokuussa 2019, että kustannusarvio voi olla 16,044 miljoonaa euroa.

Keväällä 2020 projektiin tuli uusia mutkia matkaan. Kaupungilla ja YIT:llä oli riitaa sillan suunnittelun ongelmien vuoksi.

Viime kesänä kaupunki ja YIT pääsivät sopuun sillan rakentamiseen liittyvistä yksityiskohdista. Sovintosopimuksen perusteella Logomon sillan hinnaksi tuli 19,5 miljoonaa euroa.

Viimeisimmän päätöksen mukaan silta maksaa enintään 21,6 miljoonaa euroa.

Turku ei aikaisemmin tehnyt infrahankkeista kustannusarviota ennen hankkeen aloittamista. Se on yksi syy, miksi Logomon sillan kokonaiskustannukset eivät olleet tiedossa.

Siltahanke käynnistettiin ennen kuin suunnitelmat olivat valmiit. Sillan rakenteellisen monimutkaisuuden vuoksi suunnittelupuutteet ja -virheet ovat jatkuneet lähes koko hankkeen ajan.

Sillan piti alun perin valmistua joulukuussa 2018.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (20)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Marja Tamminen
Silta
Hei, miksi silta alunperin tehtiin tunneliksi ? Miksi ei avoin silta, kuten yleensä sillat on ? Tunneli 10 kertaa vaikeampi toteuttaa. Ja tykkääkö ihmiset kävellä umpinaisessa tunnelissa....ihmettelen. toivotaan parasta !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Nuuskamuikkunen
Nyt säästetään
Jos käyttöönottotyöt ja muu viimeistely saadaan nyt tehokkaammaksi siirtämällä luovutuspäivä lokakuulle niin siinähän säästyy pitkä penni. Sitähän tehokkuudella tarkoitetaan.
Hyvä Turku, harmi että hienolle sillalle pitää ylittää ruuhkainen Ratapihankatu jotta pääsee kävelemään sillalle.
Tätä oli vaikea kirjoittaa ilman sarkasmin häivähdystä
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jussi-55
Vast: Nyt säästetään
YIT:n pöytälaatikossa lienee salainen sopimus jatkosta, jatkon hinta 2xnykyisen kustannus. Taattua Turun sopimusosaamista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jussi-55
Hinnassa on "ilmaa"
YIT ilmoittaa ettei pidentynyt työaika maksa Turun veronmaksajille mitään? Kun näin on niin urakoitsijan ilmoittamissa ja laskuttamissa luvuissa on Turkukerrointa 2 tai 3. Näin saadaan urakalle kunnon kate vaikka vähän pitkittyisikin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
1turkulainen
Jatkossa viisaampia
Jatkossa urakoitsijaa valittaessa erinäisiin hankkeisiin, pitää sopimukset tehdä pitäviksi niin summien kuin aikataulunkin suhteen. Tämän sillan rakentaminen on tuonut esiin suuria puutteita näissä asioissa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ztapio
Vast: Jatkossa viisaampia...joopa joo
Turun kaupungin virkahenkilöiden EI tule antaa mitään rakennushanketta suunniteltavaksi tai toteutettavaksi. Puuttuu osaaminen, taito ja ymmärrys.
Arvelen jopa, että "stategiana" on ollut sössiä hommat kuralle, niin että siitä selviydytään vain suurella rahalla.
Jatkossa hankkeet toteutettakoon alusta loppuun urakoitsijan toimin. Mikään muu EI Turun kaupungin rakennushankkeissa onnistu!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HANNU NIEMINEN
Vast: Jatkossa viisaampia
Eiköhän tässä ollut lähinnä suunnittelun tuomat ongelmat, jotka urakoitsijalle tulivat niin pahasti esiin, että piti lopettaa rakentaminen siinä vaiheessa. Silta lähes valmis, joten pääsette valittamaan uusista ongelmista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää