Nuoret

Alaikäiset kaahasivat kilpaa kahtasataa moottoritiellä Paimiossa – molemmille poikkeuslupakuskeille tuntuvat sakot

Mikael Rydenfelt

Oikeus tuomitsi alaikäisinä henkilöautoilla kilpaa kaahanneet nuoret tuntuviin sakkoihin törkeästä liikenteen vaarantamisesta nuorena henkilönä.

Rikokset tapahtuivat viime toukokuun alussa Turku–Helsin...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (50)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jhk
Alaikäiset kaahasivat kilpaa kahtasataa moottoritiellä Paimiossa – molemmille poikkeuslupakuskeille
😡
Poikkeuslupien osalta pitäisi asiaa tarkastella kokonaisuutena uudestaan, että miten tällaiset tilanteet saataisiin vähenemään.🤔
Seuraavasta kerrasta ajoluvat pois ja autokouluun uudestaan vasta esim 5 vuoden päästä. Jos sitten EHKÄ olisivat nämä nuoret alaikäiset kypsempiä liikenteeseen, jotka ovat poikkeusluvalla saaneet ajokortin!.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Alaikäiset kaahasivat kilpaa kahtasataa moottoritiellä Paimiossa – molemmille
Samalla tavalla kokeneilta kuskeilta pitäisi ottaa kortti pois 5 vuodeksi, jos ei pitkästä kokemuksesta huolimatta osaa käyttää vilkkua, ryhmittäytyä sääntöjen mukaan tai pysyä omalla kaistallaan. Sitä paremminhan kokeneen pitäisi osata kuin nuoren kuljettajan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ArskaVaan
Kortti
Saiko molemmat sankarit pitää korttinsa? Parin vuoden tauko voisi olla paikallaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rautalanka
Vast: Kortti
Rikokset tapahtuivat 8.5.2021 ja poliisi määräsi molemmat kuljettajat välittömästi ajokieltoon. Ajokieltojen pituutta ei ole uutisoitu, mikä on hieman outoa, sillä pitäisihän oikeuden ottaa niihin kantaa. Ehkä ajokiellot ovat päättyneet jo.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Kortti
Tottakai siitä tulee ajokieltoa, turha luulla muuta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
W.Palmu
Vast: Kortti
Ei saa pitää, sillä kyseiset kortit olivat myönnetty poikkeusluvalla, ja varsinaisen ajokortin saantikin taitaa lykkääntyä vuodella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Suppo
Kova sakko ?
Tuntuvat sakot ? Nuo vajaa 500 euroa eivät varmaan tunnu missään näiden vanhemmille, jotka ovat auton heille lainanneet tai ostaneet.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rautalanka
Vast: Kova sakko ?
Silloin tietenkään minkään suuruinen sakko ei tunnu missään, jos pappa betalar. Se on sitten eri asia maksavatko vanhemmat. Tuollaisen hölmöilyn jälkeen monessa perheessä auton voi saada lainaankin nihkeämmin tai voi tulla muitakin perheen sisäiliä rajoituksia. Tässä tapauksessa päiväsakko on minimisuuruinen 6 €, koska nettotulot ovat olleet alle 675 €/kk. Pienituloiselle 70 tai 80 päiväsakkoa on iso raha, jos sakot joutuu itse maksamaan. Sakkojen maksun perusteella ei saa lisää toimeentulotukeakaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Kova sakko ?
Rautalanka: ”Sakkojen maksun perusteella ei saa lisää toimeentulotukeakaan.”
– Se tästä kaikesta vielä puuttuukin! 😖

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että reippaiden sakkojen lisäksi kortti kuivumaan, vähintään vuodeksi ja sen jälkeen autokoulu uusiksi. 180 ja 200km/h muun liikenteen seassa, ajatelkaa!

Kolmisenkymmentä vuotta sitten, nuori poika peruutti autooni. Tunnusti, mutta kertoi ettei nähnyt minua, vaikka allani oli iso maasturi. Ilmoitin vakuutusyhtiöön ja illalla pojan äiti soitti. Aneli, että eikö hän voisi maksaa käteisenä, kun poika on juuri saanut kortinkin.
Vastasin, että juuri sen vuoksi (että on juuri saanut kortin) en peru ilmoitustani. Ehkäpä se opettaa katsomaan taustapeiliin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Kova sakko ?
Sakot on suhteessa tuloihin. Kyllä 500 on iso summa nuorelle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Kova sakko ?
Ei se 200 ole erityisen kova nopeus. Saksan Autobahnalla on osassa ihan vastaavat olosuhteet sekä nopeuserot. Ei ne mitään surmanloukkuja ole. Suomessa ei vaan ymmärretä että hyvällä autolla kesäkelillä on ihan turvallista ajaa 200 km/h. Talvella taas 100 voi olla samalla tiellä aivan liian suuri nopeus. Pitäisi vaan ymmärtää ne omat sekä auton rajat ja oikeat tilannenopeudet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Kova sakko ?
Kommentaattori toistaa edelleen tuota valettaan Saksan autobahnien olosuhteista. Saksassa on Suomen moottoriteiden kaltaisilla autobahneilla aina, kyllä, aina enintään 120km/h rajoitus. Vain kun siellä on kolme tai useampi kaista suuntaansa, saattaa osuus olla ilman rajoitusta.

Mutta tämä ei ole ensimmäinen eikä toinen kerta kun tuo täysin väärä väite Saksan ja Suomen moottoriteiden rajoituksista esitetään. Joten kyseessä on siis jo valehtelu.

Voit toki ottaa haasteen vastaan ja todistaa että Saksassa myös kaksikaistaisilla moottoriteillä ei ole rajoitusta. Olen tätä aikaisemminkin jo kysynyt mutta kummasti olet kadonnut keskustelusta joka kerta tai vähintään väistänyt asian.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Kova sakko ?
Pyöräilijältä hyvä vastaus. James Bond-filmejä katsoneet kuvittelevat, että Saksassa saa huristella missä tahansa kuinka lujaa tahansa. Totuus kuitenkin on että edes Autobahneilla se ei ole aina ja kaikkialla sallittua, vaan noin kolmannes niistä on jollain tavoin rajoitettuja ja loppujakin valvotaan esim. sään niin vaatiessa ja suositeltava enimmäisnopeus niillä on 130km/h.

Myös tien onnettomuustilastot (monien muiden lisäksi) vaikuttavat rajoituksiin ja ajettaessa rajoitetuilla teillä sakkoraja on 3km/h ylinopeus. Tätä isäni nuorempana kirosi hartaasti (asunut siellä 52 vuotta), kun tykkäsi vauhdikkaista autoista. On vähän rauhoittunut… ☺️
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Kova sakko ?
Pyöräilijä, olen joka kerta sinulle kertonut, että Saksassa on vapailla nopeuksilla olevia tieosuuksia ihan yhteensuuntaan kaksikaistaisillakin tieosuuksilla. Olen Saksassa ajellut 80-luvulta lähtien useita kymmeniä kertoja. Viimeksi tänä kesänä. Mukava matkavauhti on reilu 200km/h, mutta välillä on kyllä kiva painaa kaasu pohjaan ja nauttia melkein 300km/h vauhdista. Sellaista vauhtia ei yleensä kovin pitkään pysty ylläpitämään ruuhkaisuuden takia, mutta myöhään illalla saa joskus pidemmänkin matkan nauttia vauhdin hurmasta.

Ps. Monella täälläkin on sellainen ajatus, että jos vaikka nuorelta viedään ajokortti, ei hän ajelisi autoa, kunnes sen saa takaisin. Voin sanoa ihan omastakin kokemuksesta, että ei se aina niin mene.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Kova sakko ?
Pyöräilijä;"kyllä, aina enintään 120km/h rajoitus"
Oletko varma, että 120km/h eikä esim. 130km/h suositus?
Yritin nimittäin googlata, enkä löytänyt mitään mainintaa "aina" 120km/h nopeuksista. Tosin missään ei myöskään mainittu nopeusrajoitusten suhdetta kaistamäärään, että voi olla tuo mainitsemasi 120km/h 2-kaistaisilla autobahnoilla täysin paikkaansapitävää, jos sen olet jostain näin lukenut (mutta mistä?).
Löytyi toki mainintaa, että joillakin alueilla nopeusrajoitus on 120 km/h melusaasteen vähentämiseksi yön yli tai päiväsaikaan lisääntyneen liikenteen vuoksi. Ja Bremen on rajoittanut autobahnin viimeiset 11km 120km/h.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Kova sakko ?
Hauska kuulla, että Saksassa hommassa on jokin järki sakotuksen suhteen. Siis tuo joustovara, vain 3 km/h. Suomessahan se on 9-10 km/h. Jos ajaa 59 km/h 50-rajoitusalueella, saa vain huomautuksen (= autoilijoille "ei mitään"). Minusta kyseessä on jo huomattava ylinopeus. 70 km/h- ja yli alueilla sakotusasteikko on lisäksi lempeämpi kuin matalilla nopeuksilla (sinänsä ymmärrettävää), eli aika pienillä sakoilla pääsee aika huomattavastakin ylinopeudesta. (Toki jos asiaan liittyy muutakin, kuten liikenteen vaarantaminen, seuraukset voivat olla vakavammat.)

Minusta joustovara on Suomessa aivan liian suuri. En ota kantaa nopeusrajoituksiin ja niiden korkeuteen sinänsä. Vaikka ne olisivat mitä, mielestäni nopeusrajoista tulee pitää kiinni ja joustovaraa saa olla aika vähän.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rautalanka
Vast: Kova sakko ?
Yrittäjältä ihan hyvä huomio, että autoa voi ajaa ilman ajokorttiakin. Veikkaan kuitenkin, että ensinnäkin iskän tai äiskän autoa on hankalampi saada luvallisesti lainaan, jos kortti on kuivumassa. Lisäksi ilman ajokorttia ajamisesta saa ainakin sakot, jos jää kiinni, joten ajokortin menettämisestä on kyllä haittaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Kova sakko ?
Pyöräilijä heittää Saksan baanoista nopeusrajoitusväitteitä todistamatta itse mitään.
Miten se liittyy Paimioon?

Olen itse ajanut Saksan baanoilla 70-luvulta lähtien, joten näkökulmaa on.
Rajoituksia on paljon, mutta myös vapaan nopeuden alueita runsaasti.

Tuo 120 on täyttä roskaa.
Huippuja olen kokeillut ja todella; E39 M5 kulkee gps:n mukaan 300km/h kun suoraa riittää.
Hyvin 22 vuotta vanhalta autolta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Kova sakko ?
Jannis_H; "Pyöräilijä heittää Saksan baanoista nopeusrajoitusväitteitä todistamatta itse mitään."
Siltä hieman vaikuttaa kun yritin hieman tiedustella, että mistä tuo 120km/h tieto peräisin. Eipä ole vastausta toistaiseksi kuulunut.
Toisaalta, odotukset hänen asiantuntemukselleen eivät järin suuret ole. Tämä pohjautuen lähinnä hänen aiempiin kirjoituksiin/"faktoihin" koskien eritoten pyöräilyä, liikennesääntöjä ja lain tulkintaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Kova sakko ?
Pyöräilijä: Olen itse ajanut Saksassa ja nähnyt myös 2-kaistaisia teitä ilman rajoitusta. Saman tietää muutkin siellä ajaneet. Tottakai asiat ovat viime vuosina muuttuneet, koska sinne on tullut niim paljon haittamaahanmuuttajia, jotka eivät osaa ajaa turvallisesti noilla teillä. Mutta näin oli vielä 10 vuotta sitten ja hienosti siellä selvittiin.

Hakusanalla 'autobahn' löydät todisteita niin videohausta kuin Googlen sanahausta. Valitettavasti en voi linkittää tänne omia kotisivuja tai Youtube-videoita. Aiemmat linkkini eivät tulleet läpi aiemmissa keskusteluissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Kova sakko ?
1350: ei kannata googlata vaan vaikka mennä sinne ajamaan. Fakta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Kova sakko ?
Ja kuten Kommentaattori kertoi niin 1980-luvulla rajoitukset olivat erit. Nyt siellä on alemmat rajoitukset koska kolarointi oli jatkuvaa ja valtavaa. Liikennekuolemat ovat melkein puolittuneet sen jälkeen kun kaksikaistaisille tuli 120km/h kattonopeus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Kova sakko ?
Kommentaattori; "...jotka eivät osaa ajaa turvallisesti "
Tuo kyllä muuttaa ratkaisevasti liikenneinfrastruktuurin hyödyntämistä nopeusrajoitusmielessä, jos siellä entisiä aasi- ja muulikuskeja on autobahnalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Kova sakko ?
En ole ajanut Saksassa, eikä ole tarvettakaan ollut. Voisiko edes yksi niistä satojen km/h nopeuksista kertovista heittää tien numeron, jossa voi päästellä kuten toivoo. Siis 2021 vuonna.

Ei sitten tarvitsisi enää ketjussa vääntää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Kova sakko ?
Taas pyöräilijältä perustelematon virhepäätelmä.

Autojen aktiiviset turvajärjestelmät ovat kehittyneet huikeasti mm. peräänajojen ja kolarisumien ehkäisemiseksi.
Passiivinen turvallisuus korirakenteineen on myös huomattavasti kasvanut.

Turvavyömuistutin
Kuljettajan vireyden valvontajärjestelmä
Rengaspaineen valvontajärjestelmä
Kaistavahti
Kaista-avustin
Kuolleen kulman valvonta ja kaistanvaihtoavustin
Kaistallapysymisjärjestelmät & Ruuhka-avustimet
Törmäyksen varoitusjärjestelmä
Törmäyksen ennakointijärjestelmä
Automaattinen hätäjarrutus
Automaattinen hätäjarrutus risteysavustimella
Peräänajon havaitseva järjestelmä
Mukautuva vakionopeudensäädin
Nopeusrajoitusten tunnistus
Nopeusvaroitin
Lukkiutumaton jarrujärjestelmä (ABS)
Luistonestojärjestelmä
Ajonvakautusjärjestelmä (ESC)
Automaattiset kaukovalot/Kaukovaloavustin
Pimeänäköavustin

Asia EI tietenkään kokonaan kuittaudu sillä, että nopeusrajoituksia lisättiin mikä näyttää olevan vakiomantra ja ainoa totuus Suomessa, autoilun kehitysmaassa missä turvavarusteetkin ovat autoveron piirissä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kova sakko ?
Jannis_H luettelee ison joukon avustustoimintoja. niistä muutamaan kommentti.

Kaistavahti
– Olipa lumisateen jälkeinen tie. Keskellä tietä valkoista, molemmissa reunoissa valkoista ja siinä kaistalla sitten kaksi vajaan metrin levyistä mustaa aluetta. Kaistavahti sekosi täysin.
Sitten sellainen Suomessa tyypillinen kapea mutkikas asfalttitie. Uskoisin että valtaosa autoilijoista näillä teillä vähän oikoo mutkia. Mutta kaistavahti sitten piipittää koko ajan ja tärisyttää rattia.

Automaattinen hätäjarrutus
– Teoriassa ihan hyvä ajatus. Harmi vain että turhan usein se tutka ihan normaalitilanteissakin tulkitsee että nyt on vaaratilanne ja tekee hätäjarrutuksen. Lisää peräänajoriskiä.

Nopeusrajoitusten tunnistus
– Ei tunnu toimivan kun vaihdetaan talvinopeuksista kesänopeuksiin. Eräällä lyhyellä tieosuudella on 60 rajoitus, auto näyttää 80 ja 100. Eräässä isossa liikenneympyrässä näyttää rajoitusta 5. Eräällä kauppakeskusalueen kadulla rajoitus on toiseen suuntasn 40, toiseen suuntaan 80.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kanta-astuja
Ajokorttien ihmeelliset kuviot
Auto- ja moottoripyöräajokorttien välillä on sellainen inhmeellinen ero, että moottoripyöräajokorttiluokkia on monta ja ne ovat teho- ja ikärajoitettuja. Moottoripyörän kuljettajan pitää ajaa 24-vuotiaaksi tehorajoitetulla pyörällä. Tämä ero nyt vielä korostuu, kun autokortteja myönnetään 17-vuotiaille. Moottoripyöräilijä siis ajaa alkutaipaleensa tehorajoitetulla pyörällä ja suorittaa 3 ajokorttitutkintoa, kun taas 17-vuotiaalla lippalakkisankarilla saattaa käydä sellainen tuuri, että isillä on tallissa Ferrari, eikä mikään laki tai asetus estä 17-vuotiasta pidäkkeetöntä kortinhaltijaa sillä ajamasta. Aikoinaan, kun itse isin autolla aloittelin, oli käytössä vuoden kestävä kuljettajakohtainen 80 km/h nopeusrajoitus, eikä se kotterokaan kyllä kulkenut kuin 130 km/h. Silloin moottoripyörien suorituskyky oli yleisesti selvästi korkeammalla tasolla kuin autojen. Hyvin hyvin harvoilla oli sellainen auto, joka kulki 200 km/h. Nyt sellainen tuntuu olevan melkein jokaisella.

En lähtökohtaisesti kannata tämän kaltaisisia kuljettajakohtaisia rajoituksia. Jokaisella pitäisi olla tolkku mukana ja valvontaa pitäisi olla riittävästi, jotta tolkuttomat saadaan liikenteestä pois. Autoajokorteista ja nykyautoista esittämäni valossa moottoripyörien monivaiheinen kuljettajatutkinto vaikuttaa keinotekoiselta, saivartelulta ja rahastukselta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Ajokorttien ihmeelliset kuviot
Li Andersson: Miksi kaikilla pitäisi olla oma auto - "Eihän kerrostalossakaan jokaisella ole omaa hissiä"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää