Varsinais-Suomen liikenteeseen älyliikennevaloja – uusi järjestelmä mahdollistaa vihreät aallot ja tunnistaa vikatilanteet
Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa otetaan käyttöön tammikuun lopulla uusi liikennettä sujuvoittava liikennevalojen valvonta- ja ohjausjärjestelmä. Uusi järjestelmä mahdollistaa hälytysajoneuvoille ja joukkoliikenteelle liikennevalojen vihreät aallot. Lisäksi uusi järjestelmä parantaa liikennevalojen toimintavarmuutta sekä auttaa tunnistamaan niiden vikatilanteita nopeammin. Järjestelmään liitetään 73 olemassa olevaa maanteiden ja katuverkon liikennevalojen ohjauskojetta Huittisissa, Kaarinassa, Liedossa, Loimaalla, Kankaanpäässä, Paimiossa, Raisiossa, Salossa ja Uudessakaupungissa.
– Uusitut tietoliikenneyhteydet tuovat mukanaan mahdollisuuksia hälytysajoneuvojen ja joukkoliikenteen kehittämiseen. Järjestelmään saadaan liitettyä valtakunnallisesti vauhdilla laajentuva HALI eli hälytysajoneuvojen automaattinen liikennevalojen etuusjärjestelmä, joka ohjaa liikennevalot automaattisesti vihreäksi, kun hälytysajossa oleva ajoneuvo lähestyy valo-ohjattua risteystä. Joukkoliikenne-etuudet puolestaan mahdollistavat Turun kaupungin Föli-liikenteen joustavamman, täsmällisemmän ja ennakoivamman ajon myös ympäröivissä kunnissa, liikenteenohjausyhtiö Fintrafficin projektipäällikkö Olli Rossi kertoo.
Aiemmin osa liikennevalojen vikatilanteista on saatu tietoon vain tienkäyttäjien ilmoitusten perusteella.
– Uudistuksen myötä tieto saadaan etäohjauksen avulla suoraan myös niistä liikennevaloista, jotka eivät aiemmin ole olleet etäohjauksen piirissä. Etäyhteyksien avulla pystymme valvomaan reaaliaikaisemmin, että kaikki liikennevalot toimivat oikein ja laatuvaatimusten mukaisesti, Rossi jatkaa.
Hälytysajoneuvojen ja joukkoliikenteen liikennevaloetuudet voidaan ottaa käyttöön ilman erillisiä taustajärjestelmien päivityksiä tai laiteinvestointeja, mikä madaltaa käyttöönottokustannuksia.
Järjestelmässä hyödynnetään ensimmäistä kertaa Suomessa tiedonsiirtoteknologiaa, jonka avulla liikennevaloista saatua dataa saadaan siirrettyä muun muassa viranomaisten ja liikennesuunnittelun tarpeisiin. Fintrafficin mukaan teknologia tukee liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden kehittymistä sekä tulevaisuuden innovaatioita muun muassa liikenteen automaation saralla. Tulevaisuudessa liikennevalot voivat välittää rajapintojen kautta tietoa jopa suoraan ajoneuvoille.
Uuden järjestelmän toimittajaksi valittiin avoimen kilpailutuksen kautta Dynniq Finland Oy.