Liikenneonnettomuus

Helsingistä Turkuun matkalla ollut linja-auto suistui tieltä ja kaatui Salossa – bussissa 12 henkeä, kaksi loukkaantui lievästi

Simo Päivärinta
Helsingistä Turkuun matkalla ollut linja-auto suistui tieltä Salossa moottoritiellä, Piihovin liittymän kohdalla.
Helsingistä Turkuun matkalla ollut linja-auto suistui tieltä Salossa moottoritiellä, Piihovin liittymän kohdalla.

Linja-auto kaatui moottoritien rampilla Ykköstiellä Salossa perjantaina aamupäivällä. Onnettomuus sattui Piihovin liittymässä.

Poliisi tiedotti ennen puolta kahtatoista, että linja-auto oli ajanut moottoritien rampilla sijaitsevalle pikavuoropysäkille, suistunut tieltä ja kaatunut kyljelleen ojaan. Kyse oli Onnibusin linja-autosta, joka oli ollut matkalla Helsingistä Turkuun.

Pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Markus Rautio kertoo, että linja-auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi 11 matkustajaa, joista kaksi loukkaantui erittäin lievästi. Aiemman tiedon mukaan matkustajia olisi ollut yksi enemmän.

– Ensihoito arvioi, että yksikään ei ollut loukkaantunut, mutta kaksi käy Salon päivystyksessä tarkastettavana varmuuden vuoksi, Rautio tarkentaa.

Rautio kertoo, että onnettomuuspaikalla oli talvinen keli, mutta ei osaa sanoa, oliko tie poikkeuksellisen liukas.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Raution mukaan bussi oli suistunut ojaan bussipysäkin kohdalta. Pysäkki jäi kaatuneen bussin alle.

Liikennehaitta jäi vähäiseksi, sillä onnettomuus sattui erillisellä bussirampilla.

– Muita autoja tähän ei tule kuin busseja. Siinä mielessä liikenteelle ei ole haittaa ja moottoritie on auki, Rautio kertoi puolen päivän aikaan.

Onnettomuus tapahtui noin varttia vaille kymmenen perjantaiaamuna. Poliisi on aloittanut onnettomuuden tutkinnan.

Ensitiedotteen mukaan kyseessä oli suureksi luokiteltu tieliikenneonnettomuus, jonne on hälytetty toistakymmentä pelastuslaitoksen yksikköä.

Onnibusin liikennepäällikkö Antti Kallas kertoi Turun Sanomille iltapäivällä, että onnettomuusbussin kuljettajaa on jututettu tilanteesta.

– Moottoritie oli hyvässä kunnossa talvikeliä ajatellen. Kuljettaja oli hidastanut pysäkille tulevaan liittymään, kun hän oli huomannut, että se oli ollut peilijäässä tai vettä oli jään pinnalla. Auto oli lähtenyt sivuluisuun ja oikeanpuoleiset pyörät tippuivat ojan luiskaan. Sitten auto kaatui nurin, Kallas kertaa tapahtumia.

Kallaksen mukaan linja-auton vauhti onnettomuushetkellä oli noin 20–30 kilometriä tunnissa.

– On hyvin vakava onnettomuus, kun linja-auto kaatuu. Oleellista on, kun auto menee nurin, että onneksi ei tullut vakavia henkilövahinkoja.

Kallas sanoo, että asiakaspalvelu on matkustajiin yhteydessä. Poliisin tutkinnan lisäksi yhtiö selvittää tapahtunutta sisäisesti.

– Viranomaisten puolelta oli äärimmäisen nopeaa toimintaa, siitä täytyy kiitokset antaa. Apua tuli nopeasti paikalle ja tutkinnan osalta olivat yhteydessä nopealla aikataululla, Kallas kiittää.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Vuoden 2005 helmikuussa vanhalla ykköstiellä sattui useita kovan tuulen ja liukkauden aiheuttamia onnettomuuksia. Joulukuussa 2004 sattui yhden ihmisen hengen vaatinut onnettomuus Halikossa.

Juttua päivitetty kello 12:12: Juttua päivitetty kauttaaltaan. Päivitetty muun muassa tieto bussissa olleiden määrästä.

Juttua päivitetty kello 14:18: Lisätty Onnibusin liikennepäällikön kommentit.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Welmi
Odotettavissa oli.
Kun on seurannut pidemmän aikaa Onnibussien käytöstä liikenteessä, ei tällaiset onnettomuudet ikävä kyllä tule yllätyksenä. Ei ole kerta tai kaksi, kun ko. firman bussit ajaa törkeää ylinopeutta, ei välitä talvinopeusrajoituksista, tekee järjettömiä ohituksia kelin ollessa millainen tahansa tai tulevat kolmion takaa tai pysäkiltä suoraa eteen 80-nopeusalueella.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jurmalainen
Vast: Odotettavissa oli.
Onko yleistys paikallan. Jos on, minulla on toisenlainen näkemys tästä asiasta. En minä ole noita autoja mitenkään erityisen kelvottomasti käyttäytyneinä nähnyt. Muun liikenteen mukana ne näyttävät siellä kulkevan ja onnettomuudet ovat harvinaisia niiden kilometrimäärien suhteen, joita nuo keräävät Jos taas halutaan negatiivisuutta lisätä, voitaisiin nostaa tiettyjen automerkkien kuljettajat myös kivitettävien kastiin. . Heidän kun sanotaan olevan röyhkeitä ja muista piittaamattomia tarkoittaen kai kaikkia. Ei8vät ole kaikki, vaikka jotkut ehkä... Toivottavasti arvoisan Lajitoverin päivä oli tämän jälkeen kirkas ja olo tryytyväinen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.