Junaliikenne

VR:lle tehtiin tarjouspyyntö vanhoista Sm2-junista – ostaja haluaa kunnostaa ne lähijuniksi Turun seudulle

Raidealan konsultin Antero Alkun edustama ostajataho neuvottelee VR:n kanssa Sm2-junien ostamisesta. Alkun mukaan ostajan tarkoitus on tuoda Sm2-junat modernisoinnin jälkeen Turun seudulle paikallisjuniksi.
Raidealan konsultin Antero Alkun edustama ostajataho neuvottelee VR:n kanssa Sm2-junien ostamisesta. Alkun mukaan ostajan tarkoitus on tuoda Sm2-junat modernisoinnin jälkeen Turun seudulle paikallisjuniksi.

Valtionyhtiö VR on alkanut neuvotella kiinnostuneen ostajatahon kanssa vuosina 1975–1981 valmistettujen Sm2-lähijunien myymisestä.

VR:n Hyvinkään konepajalla romutusta odottavien lähijunien kohtalosta ...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (42)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mankala
Tuhoon tuomittu yritys
Kuka nero on laatinut kannattavuuslaskennat?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
skelet
Vast: Tuhoon tuomittu yritys
Eiköhän kyseessä perinteinen kuvio. Imuroidaan kaikki mahdolliset tuet ja avustukset ja jätetään palkat ja velat maksamatta. Sitten onkin aika siirtyä etelänlämpöön väistelemään luovutuspyyntöjä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Tuhoon tuomittu yritys
Joku ne varmasti on laatinut. Mitä kumman sisäpiiritietoa Sinulla on, kun tiedät, että yritys on tuhoon tuomittu?

Saattaa olla, ettei hommaa saa kannattamaan, mutta miksi sitä pitäisi vastustaa, kun kyseessä eivät ilmeisesti ole veronmaksajien rahat? Toisin kuin esim. ratikassa ja useimmissa liikennehankkeissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Tuhoon tuomittu yritys
Hienoa, toivottavasti toteutuu. Tietysti sijoittajat ja yrittäjät arvioivat tarkasti kannattavuuden, jotta se ei perustu mielikuvahömppään kuten tämä toinen suunniteltu raideratkaisu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
CeeJii
Vast: Tuhoon tuomittu yritys
@Angus
Jos kyseessä Finnveran ja Business Finlandin rahoituksesta, niin kaatuu todellakin veronmaksajien niskaan. Tällaiseen projektiin saadaan todennäköisesti myös kaupungit mukaan, kun on tarpeeksi hyvää lobbaria ostettu mukaan projektiin ja nimekästä, usein entistä poliitikkoa, mukana keulakuvina.

Vastapalveluksia otetaan nyt käyttöön ja varmistetaan projektin kautta hyvät eläkerahat. Näin se toimii puhtoisessa Suomessa, jossa ei ole korruptiosta tietoakaan...

Niin kauan, kun maksumies on valtio tai kunta (eli yhteisistä verovaroista), niin vaikuttaa eittämättä siltä, että kiinnostus seurantaan ja valvomiseen on aika köykäisellä tasolla. Vuodesta toiseen samat naamat - virkamiehet ja politikot - tekemässä näitä älyttömiä päätöksiä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Tuhoon tuomittu yritys
Muistan kommenttisi asiasta aiemmin. Väärässä kuten aina. Vaunut romuttamalla poltetaan varmasti yhteiskunnan rahaa. Romutushinta on yli romun arvon.
Jos vaunuista on kiinnostusta Suomessa niin Venäjällä ne vietäisiin käsistä jos niitä sinne tarjottaisiin?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tuhoon tuomittu yritys
Samppa: minkä niistä? Menee vielä miljoonia ja tupakkia ennen kuin nämä romut ovat raiteilla. Ei näitä Venäjältäkään kukaan ole kysellyt.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Tuhoon tuomittu yritys
Raiteillahan nuo vaunut ovat ollet koko ajan. Ovat vieläkin. Jos joku yksityinen noihin sijoittaa ja aloittaa liikennöinnin ensin vaikka Uuteenkaupunkiin ja myöhemmin Saloon niin mitä huono siinä olisi? Molemmat matkat ovat niin lyhyitä, ettei junissa tarvita edes käymälöitä.
On se vaan kummallista kun samat naamat täällä raivoaa ratikkaa Turkuun hirveillä summilla ja samalla vastustavat raideliikennettä lähialueille yksityisen kustantamana. Taitaa olla pelko puserossa, että tämä lähijunabisnes lähtee kannattamaan? Olisihan se hienoa jos Turusta voitaisiin käydä töissä Uudessakaupungissa. Jäisivät verotulot Turkuun ja asunnot samoin.
Kyllähän tämän lähijunaliikenteen kannattava tulevaisuus olisi nimenomaan Turulle onnenpotku.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tuhoon tuomittu yritys
Samppa: lähijunien liikennöinti on kannattamatonta liiketoimintaa. Ei sellaiseen vapaaehtoisesti kukaan rahojaan laita ellei valtio tue.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Tuhoon tuomittu yritys
Mankala: Mitä se sinua kiinnostaa mihin yksityiset sijoittajat rahansa käyttävät.

Tuolla yhden junan kunnostamisen hinnalla saisi vain noin kaksi uutta linja-autoa. Samalla logiikalla nimimerkki Mankalan pitäisi nostaa meteli siitä että yksityiset bussiyhtiöt investoivat uusiin linja-autoihin miljoonien edestä, jotka ajavat samoja reittejä kuin nämä junat tulisivat ajamaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Tuhoon tuomittu yritys
Uudenkaupungin johtajajutussa oli maininta että ensin tarvitaan yhteiskunnan tukea liikennöintiin.
Minusta mielenkiintoisempaa asiassa on tuo salaperäinen sijoittajaryhmä joka tätä puuhailee.
Tässä vaiheessa vaikuttaa aika epämääräiseltä mikä kokonaiskuvio tässä on tarkoituksena.

Samppa: Kyllähän nykyäänkin Turusta kuljetaan Uuteenkaupunkiin töihin.
Mutta mitä veroeuroja tästä lähijunatouhusta jäisi Turkuun?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tuhoon tuomittu yritys
Kommentaattorilla on sumea logiikka hallussa. Bussiyhtiöt investoivat silloin kun toiminta on taloudellisesti kannattavaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Tuhoon tuomittu yritys
Mankala suurin osa maamme joukkoliikenteestä on yhteiskunnan tukemaa. Ota selvää kuinka paljon veronmaksajat tukevat kaupungin sisäistä liikennettä ja kuinka paljon Föli ylipäätään saa tukea. Ratikkahan ei maksa ikinä takaisin investointejaan.
Tällä kyseisellä lähijunayrittäjällä on sentää valmiit kiskot ja romunhintainen kalusto. Ellei tuo homma kannata työmatkaliikenteessä ja siihen sivuun oivallukseni raidecharterista niin mikä sitten kannattaa.
Raiteet tulevat vapaaseen käyttöön. Niille tulee kyllä käyttäjiä niin henkilö-kuin rahtiliikenteessäkin. Tässäkin hommassa nopeat syövät hitaat.
Onnea vaan ennakkoluulottomalle raidealan uranuurtajalle!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rainer Kryssi
Vast: Tuhoon tuomittu yritys
@ Kommentaattori: Puhut "yhdestä junasta", ilman mitään faktaa missä kunnossa junayksiköt Missä kunnossa ovat ajomoottorit ynnä muut kalliit osat, jos niitä myydään romuraudan hinnalla? Toisekseen Ugin rautatieasema on yli 2 km päässä autotehtaalta. Kuka maksaa bussit? Jos liikenne ajoitetaan vain autotehtaalle, niin tavalliset Ugilaiset saa unohtaa. Kuka lähtee junalla, jos lähtö on 6:30 ja paluu 12.30 tai 20:30? Kyllähän busseja kulkee nykyisin, myös päivällä. Jos liikenteestä halutaan säännöllisempää, niin junayksikköjä pitää olla vähintään kolme+vara.
Lisäksi tuo vaatisi myös paljon enemmän Ratahallintokeskukselta, joka junia ohjaa. Onkohan edes kysytty? Ei olisi kiva törmätä ammoniakkijunaan.
Eräs ex-kolleega meni VA:lle ja viikon ajamisen löytyi kimppakyyti. Ihan samoin kuin aikanaan Turun ja Salon välillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
W.Palmu
Vast: Tuhoon tuomittu yritys
Samppa:
Vaan Suomalaiset kun eivät nyt myykkään Venäläisille muuta, kuin maita ja kiinteistöjä, sotilaallisesti strategisilta alueilta.

Kun myöhemmin tulee se hetki, jolloin Venäjä ottaa tämän maan kokonaan haltuunsa, niin silloin Venäjä saa nuo junatkin ihan ilmaiseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Tuhoon tuomittu yritys
VR:n henkilöliikennekin olisi "tuhoon tuomittu" yritys jos siitä poistettaisiin kaikki tuet. Ettekö te tosiaankaan ole tietoisia, että VR:lle haetaan haastajaa Helsinginkin lähiliikenteelle. Matkustajaliikenteen kilpailu on ennustettu alkavaksi 2022 jo vuosia sitten
Turun lähijunaliikennehän on paras mahdollinen, sillä täällä on pääraiteet kolmeen suuntaan ja kaupungin sisälläkin kiskoja sen verran, että paikallisjunaliikennekin tulee hoidettua ensi alkuun lähiliikenteen kalustolla.
Olkaa nyt ratikkafanit tyytyväisiä. Kiskoilla kuljetaan näillä seuduin ehkä jo tämän vuoden aikana, eikä yhteiskunnan, lue Turun kaupungin tarvitse tuhlata veroeuroja juurikaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Petri
Hieno uutinen
On hyvä, että löytyi tahoja, jotka laittavat asiat rullaamaan. Arvostan suuresti ja tulen käyttämään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Antsu
Vast: Hieno uutinen
VR myynyt lähes kaikki vanhat asemarakennukset ja pysäkit yksityisille niin missäs sitten pysähtelet, vai tuleeko kaupungit/kunnat pakkolunastamaan alueita, että saadaan pysähdyspaikkoja. Tuhoon tuomittu idea ja vielä yhteiskunnan rahoittama suurimmalta osalta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Hieno uutinen
Ei se pysähtyminen edellytä asemarakennusta. Kyllä sillä junalla on oikeus pysähtyä missä kohtaa tahansa, mihin voi turvallisesti pysähtyä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Hieno uutinen
Kommentattori: Noinhan nuo VR:n junat nykyäänkin pysähtelevät silloin tällöin minne sattuu.
Mutta liikennöidessä pitäisi olla selkeät seisakkeet eikä jokapaikan liftarityyli.
Onhan linja-autoliikenteessäkin asemat ja pysäkit selkeyden ja turvallisuuden takia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Hieno uutinen
Miksei pakkolunastaisi? Esim. Kausela-Kirismäki nelikaistaistamisen alle jäi muistaakseni puolisen tusinaa kotia. Siis yhden, vajaan kymmenen kilometrin projektin takia. Rataliikenteen (entisiä) asemarakennuksia ei taida koko maakunnassa olla 20:ta, ja jokunen niistäkin saattaa vielä olla julkisessa omistuksessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Juntti
Toivottavasti onnistuu
Toivottavasti tämä onnistuu. Jos, niin iso kiitos Turun Sanomille romutusasian uutisoinnista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Reyes
Tarjous vs. Tarjouspyyntö
Jollain taitaa olla menneet kaupalliset termit sekaisin, minä antaisin tarjouksen junista, en tarjouspyyntöä. Tarjoispyynnön esittää myyjä ostajalle, että ostaja tekisi tarjouksen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Tarjous vs. Tarjouspyyntö
Jaa. Minä taas olen ostajana tehnyt tarjouspyyntöjä tuotteen tai palvelun myyjälle. Se on sitten antanut minulle tarjouksen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tarjous vs. Tarjouspyyntö
Niin jos kyseessä on ostotarjous niin ostaja kai pääsääntöisesti tekee siinä tarjouksen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Tarjous vs. Tarjouspyyntö
Kyllä, niinkin päin toki voi tarjota. Kommentoin Reyesin yksioikoista toteamusta "Tarjoispyynnön esittää myyjä ostajalle, että ostaja tekisi tarjouksen."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää