Ilmastokokous

YK:n ilmastokokous alkoi – ympäristöministeri Mikkonen korostaa nopeiden päästövähennysten merkitystä

Paul Ellis
Alok Sharma (vas.) avasi YK:n ilmastohuippukokouksen.
Alok Sharma (vas.) avasi YK:n ilmastohuippukokouksen.

Paine maailman johtajia kohtaan kasvoi, kun YK:n ilmastohuippukokous COP26 pyörähti sunnuntaina käyntiin Glasgow'ssa Britanniassa. COP26:n puheenjohtaja Alok Sharma sanoi avatessaan kokousta virallisesti, että kokous on "viimeinen, paras toivo" pitää ulottuvilla ilmaston lämpenemisen tavoiteltu raja, 1,5 astetta.

Brittiläinen Sharma kehotti maita yhteistyöhön ilmastokriisin tuhoisimpien vaikutusten estämiseksi.

– Jos toimimme nyt ja toimimme yhdessä, voimme suojella kallisarvoista planeettaamme, hän sanoi.

Sharma painotti, että ilmastonmuutoksen vaikutukset tuntuvat jo tulvina, hirmumyrskyinä, metsäpaloina ja ennätyslämpötiloina.

Ympäristöministeri Krista Mikkosen (vihr.) mukaan kokouksesta tarvitaan selvä viesti siitä, että valtiot ovat valmiita uusiin ja kunnianhimoisiin päästövähennyksiin nopealla aikataululla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Tämä on todella merkittävä kokous. Tuleeko kokouksesta vahva viesti siitä, että maat ovat tosissaan ilmastokriisin torjunnassa, Mikkonen pohtii STT:lle.

Tahti kiristyy, mutta kuinka paljon?

Glasgow´n kokous on ensimmäinen tarkastelupiste vuoden 2015 Pariisin ilmastosopimukselle. Siinä sovittiin tavoitteesta pitää maapallon keskilämpötilan nousu selvästi alle kahdessa asteessa suhteessa esiteolliseen aikaan ja pyrkimyksestä rajata nousu alle 1,5 asteeseen.

Mikkosen mukaan on selvää, että aiemmat sitoumukset eivät riitä näiden tavoitteiden saavuttamiseen, vaan päästövähennyksiä on tehtävä lisää.

– Uskon, että Glasgow omalta osaltaan kiristää nykytahtia, mutta jää nähtäväksi, kiristääkö riittävästi, Mikkonen sanoo.

Asiantuntijoiden mukaan toimia ei voi enää lykätä. YK:n ympäristöohjelman Unepin raportin mukaan ilman lisätoimia maailman keskilämpötila uhkaa nousta 2,7 astetta tämän vuosisadan loppuun mennessä, millä olisi tuhoisat seuraukset. 1,5 asteen rajassa pysyminen taas edellyttäisi, että maailma pystyisi puolittamaan kasvihuonepäästöt kahdeksan vuoden aikana.

Maailman ilmatieteen järjestö WMO puolestaan kertoi sunnuntaina, että vuosista 2015–2021 on tulossa mittaushistorian seitsemän lämpimintä vuotta.

YK:n ilmastopäällikkö Patricia Espinosa sanoi Glasgow'n avajaisseremoniassa, että kansakuntien on muutettava toimintatapojaan tai hyväksyttävä se, että "panostamme omaan sukupuuttoomme".

Maiden tavoitteet liian kaukana tulevaisuudessa

Vaikka Glasgow'n kokouksessa ei neuvotella uusista päästövähennyksistä, monet valtiot ovat antaneet kaksiviikkoisen YK-kokouksen alla uusia lupauksia.

– Monet isotkin valtiot ovat ilmoittaneet hiilineutraaliustavoitteista, mutta silloin puhutaan vuosista 2050 tai 2060. Nyt tarvittaisiin jo ennen vuotta 2030 merkittäviä päästövähennyksiä, Mikkonen sanoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mahtimaiden johtajista paikalle on tulossa muun muassa Yhdysvaltain presidentti Joe Biden. Sen sijaan Venäjän presidentti Vladimir Putin ei aio osallistua kokoukseen, ja myös Kiinan presidentti Xi Jinping on jäämässä pois.

Suomi toimii neuvotteluissa osana EU-maiden ryhmää. Presidentti Sauli Niinistö osallistuu alkuviikosta valtiojohtajien kokoukseen, ja ministeri Mikkonen matkaa kokoukseen viikkoa myöhemmin.

Paikalle on jo saapunut myös ilmastoaktivisti Greta Thunberg, 18. Sadat mielenosoittajat, valokuvaajat, poliisit ja toimittajat ympäröivät ruotsalaista lauantai-iltana Glasgow'n rautatieasemalla, jonne hän saapui junalla Lontoosta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Roadrunner
Suomen liikenteeseen muutostukea.
Valtio voisi tukea autojen muuttamisen kaasuautoiksi. Saisimme kaikki liikenteessä olevat vanhatkin ajoneuvot päästöttömiksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Leif Michaelsson
Vast: Suomen liikenteeseen muutostukea.
Jos kaasu on vetyä, niin kyllä. Nestekaasukin tuotaa hiilidioksidia (ja vettä) palaessaan. Mutta enpä usko, eiköhän tämä osu juuri köyhän kukkaroon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit