Mainos:

Lähes kilometri maitomaailmaa

K-Citymarket Länsikeskuksen kokonaisvaltainen remontti etenee aikataulun mukaan. Ensimmäiseksi uudistui maito- ja juusto-osasto, joka sai remontissa lisää tilaa.

K-Citymarket Länsikeskuksessa on lähes kilometrin verran maito- ja juustohyllyjä. Vastuualuejohtaja Kaj Lindroosin mukaan valikoimaa kehitetään jatkuvasti.
K-Citymarket Länsikeskuksessa on lähes kilometrin verran maito- ja juustohyllyjä. Vastuualuejohtaja Kaj Lindroosin mukaan valikoimaa kehitetään jatkuvasti.

Maitotuotteiden vastuualuejohtaja Kaj Lindroos tarkistaa viimeisiä maitokalusteita, jotka juuri ovat löytäneet tuotteensa. Tämän jälkeen maito-osasto on tuotevalikoiman osalta tällä erää valmis. Opasteita ja somisteita lisätään vielä myöhemmin. Lindroos on silmin nähden tyytyväinen.

- Leveät käytävät, hyvä valaistus ja selkeä esillepano tekevät tästä osaston, jossa on helppo tehdä ostoksia, Lindroos kiteyttää.

Remontin myötä maito -osastolle saatiin 70 % lisää tilaa, mikä tarkoittaa, että valikoimaa on voitu laajentaa. Hyllymetrejä maito- ja juusto-osastolla on nyt yli 900 eli lähes kilometrin verran. Lisätila syntyi varastoratkaisuja rationalisoimalla, joten muilta osastoilta se ei ole pois.

Vegaanisten tuotteiden valikoimaa on kasvatettu entisestään CM Länsikeskuksen  maitotuoteosastolla.
Vegaanisten tuotteiden valikoimaa on kasvatettu entisestään CM Länsikeskuksen maitotuoteosastolla.

Luonnollista terveellisyyttä ja leivontaa

Maitotuotteissa kysyntää on viime aikoina ollut Lindroosin mukaan maidottomille, luonnollisesti terveellisille sekä herkutteluun soveltuville tuotteille.

- Tähän asti emme ole voineet tarjota kaikkia vegaanisia ja maidottomia maitotuotteita, sillä tilaa ei yksinkertaisesti ole ollut. Nyt asia saatiin korjattua, ja meillä on niissä entistä laajempi valikoima, Lindroos iloitsee.

Valion kenttämyyntipäällikkö Laura Pöyhönen tunnistaa Lindroosin mainitsemat trendit, joihin Valio on jo vastannut. Valio on tuonut kasvipohjaiseen kategoriaan kaurapohjaisen Valio Oddlygood-tuotesarjan, jonka tuotteet on valmistettu Suomessa, kotimaisesta kaurasta. Koko tuotesarja on gluteiiniton.

Herkuttelu näkyy maitotuotteissa myös leivontatuotteiden kysynnässä.

- Korona-aikana leipominen ja ruoanlaitto ovat lisääntyneet ennennäkemättömästi. Niihin halutaan arkea helpottavia tuotteita, Pöyhönen kertoo.

Toukokuun alussa Valio toi kotiherkuttelijoille uudet käyttövalmiit Valio kermaviilidipit ja Valio vaniljakreemin.

Käyttövalmis Valio vaniljakreemi soveltuu käytettäväksi esimerkiksi kakkuihin ja piirakoihin.
Käyttövalmis Valio vaniljakreemi soveltuu käytettäväksi esimerkiksi kakkuihin ja piirakoihin.

Välipaloista suosittuja ovat olleet viime aikoina esimerkiksi Valio PROfeel -proteiinivanukkaat ja luonnollisesti makeutetut tuotteet, kuten Valio Luonnonjogurtti+ -tuotesarja. Terveelliset välipalat kiinnostavat ihmisiä.

- Terveellisyys ja luonnollisuus ovat tämän päivän kuluttajalle tärkeitä ominaisuuksia. Pyrimme yrityksenä vastaamaan tähän kysyntään kiinnostavalla ja houkuttelevalla tuotevalikoimalla, tuotteiden mausta tinkimättä, Pöyhönen toteaa.

Tuotevalikoima asiakkaitten mukaan

Tuotevalikoima jatkaa kasvuaan. Valion tuotteista lähes kaikki ovat CM Länsikeskuksessa myynnissä. Eikö lisääntynyt tuotevalikoima johda hävikin kasvuun?

- Tarkkailemme tuotevalikoimaa jaksoittain ja ne, jotka eivät enää kulje karsitaan pois. Näin tuotevalikoima uudistuu koko ajan asiakkaiden toiveiden mukaisesti, eikä hävikkiä pääse syntymään, Pöyhönen vastaa.

Lindroosin mukaan asiakkaan ääntä kuunnellaan kaupassa herkällä korvalla, ja tuotteet vaihtuvat asiakkaiden toiveiden ja ostokäyttäytymisen myötä tiheään.

- Toiveita voi esittää henkilökohtaisesti myymälässä tai sähköisesti some-kanavien tai sähköpostin kautta. Vaikka osasto on nyt ”valmis” ei se tarkoita, että työ pysähtyisi tähän. Valikoimaa tullaan jatkuvasti kehittämään.

Välipaloissa haetaan terveellisiä vaihtoehtoja.
Välipaloissa haetaan terveellisiä vaihtoehtoja.

Juusto-osasto juhlii

Myös juusto-osasto on saanut 30 % aiempaa enemmän tilaa. Näin saadaan rakennettua laajempia kokonaisuuksia ja pidettyä aiempaa enemmän tuotteita esillä. Valikoimiin on otettu uusien paikallisten pienmeijereiden tuotteita, kertoo juusto-osastosta vastaava Taina Ali-Knaapi.

- Hyllyjen uusi valaistus tuo tuotteet paremmin esille ja uusien kalusteiden ansiosta täyttäminen on helpompaa.

Kesän kynnyksellä suosittuja ovat erityisesti grillausjuustot. Tänä vuonna asiakkaat ovat Ali-Knaapin mukaan olleet innokkaasti keittiössä. Leivonnassa esimerkiksi Valion makeat Viola-tuorejuustot ovat olleet suosittuja.

- Kotona ihmiset ovat hakeneet aiempaa enemmän ruokareseptejä ja käyttäneet niissä olevia erikoisempia juustoja. Koronavuonna on selvästi syöty aiempaa paremmin.

Ali-Knaapi iloitsee siitä, että remontin myötä tilaa on entistä enemmän – sekä hyllyissä että niiden välissä.

- Olemme aivan innoissamme tästä uudistuksesta. Pääsemme nyt toteuttamaan asiakkaiden toiveita ja saamme tulla aamuisin upealle osastolle, Ali-Knaapi hehkuttaa.

Taina Ali-Knaapin on nyt mahdollisuus toteuttaa selkeämpiä juustoesillepanoja, kun tilaa on entistä enemmän.
Taina Ali-Knaapin on nyt mahdollisuus toteuttaa selkeämpiä juustoesillepanoja, kun tilaa on entistä enemmän.

Verkkokauppa uusiin tiloihin

Kesäkuun puolessa välissä vietetään tupaantuliaisia myös verkkokaupan uusissa tiloissa. Verkkokaupan toiminnasta vastaava Reko Eriksson iloitsee uuden tilan mukanaan tuomista eduista.

- Uudessa 300 neliön tilassa on verkkokauppaa varten rakennettu kylmiö-, pakastin ja säilytystila. Hissillä pääsemme suoraan parkkihallin noutopisteeseen, joten logistiikka helpottuu ja noutotilausten luovutus nopeutuu.

Verkkokauppa aloitettiin Länsikeskuksessa viime vuonna. Tällä hetkellä se työllistää tilanteesta riippuen 30–45 työntekijää.

- Moni aloitti verkko-ostokset koronan takia, mutta on huomannut, että se on kätevä tapa hoitaa ostokset ja että tuotteet ovat yhtä laadukkaita kuin myymälässä, Eriksson toteaa.

Eriksson uskoo, että verkkokauppa tulee olemaan suosittuna epidemia-ajan jälkeenkin. Luultavimmin ihmiset siirtyvät hybridi-malliin, jossa he tilaavat esimerkiksi painavat tavarat tai suuret juhlaostokset verkon kautta kotiin ja tekevät enemmän heräteostoksia myymälässä.

Reko Eriksson pääsee työntekijöidensä kanssa uuteen verkkokaupan työtilaan kesäkuun puolivälissä.
Reko Eriksson pääsee työntekijöidensä kanssa uuteen verkkokaupan työtilaan kesäkuun puolivälissä.

Tässä sarjassa seuraamme, miten kauppias Juha Jyllin unelma maailman parhaasta Citymarketista etenee.


Remontin tämän hetken vaiheita:

Maito-osasto uusittu. Osaston ilme ja opastus rakentuvat myöhemmin.

Hissit infopisteen takana uusitaan. Toinen hissi on koko ajan käytössä.

Parkkihallin ehostustyöt jatkuvat.

Valaistuksen ja ilmavaihtokanavien uusimistyöt jatkuvat.

Pullonpalautuspisteen pinnoitustyöt ovat käynnissä, automaateista osa toiminnassa aina.

Uusi pakaste-osasto rakentuu nykyisen leipä-osaston tilalle.

Uusien kylmäkalusteiden asentaminen kaupan eri osastoilla käynnissä.

Nuijamaankadun ulosajoluiskan muutostyöt käynnissä. Ulosajo poissa käytöstä ajoittain.

Pihan ja julkisivun saneeraustyöt käynnistyvät kesäkuussa.