Lukijoilta

Välinpitämättömyys ja vahinko – usein nähdyt veljekset liikenteessä

Jori Liimatainen
Tieliikennelain huolellisuutta, varovaisuutta ja ennakointia koskevat säännökset koskevat kaikkia liikenteessä liikkujia, eivät vain autoilijoita, muistuttaa kirjoittaja. Kuvituskuva.
Tieliikennelain huolellisuutta, varovaisuutta ja ennakointia koskevat säännökset koskevat kaikkia liikenteessä liikkujia, eivät vain autoilijoita, muistuttaa kirjoittaja. Kuvituskuva.

Eräs lukemani uutinen jalankulkijan kuolemasta sai minut jälleen kerran miettimään liikenteen haasteita ja uusia vaaroja sekä pohtimaan, onko myös viestinnällä ja sen sisällöllä vaikutusta ihmisten liikennekäyttäytymiseen.

Nykyinen liikenne asettaa tienkäyttäjille paljon haasteita, ja erilaiset onnettomuudet ovat jokapäiväisiä.

Olen, kuten uskoakseni aika moni muukin autoilija, joutunut kokemaan kauhun hetkiä esimerkiksi kun pyöräilijä tai jalankulkija on syöksynyt täysin odottamatta auton eteen. Varsinkin pääkaupunkiseudulla tätä tapahtuu aika usein ja siellä osa pyöräilijöistä on hyvin aggressiivisia. He pitävät ainakin omasta mielestään heille kuuluvista oikeuksista kiinni vaikka henki menisi, näyttävät keskisormea ja kiroilevat. Näin käyttäytyvät aikuiset ihmiset, joista monella on todennäköisesti ajokortti.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Säännöt näyttävät kuitenkin pyörällä ajettaessa monelta unohtuvan ja odotukset liikennesääntöjen noudattamisesta kohdistetaan muihin.

Uuden pelotteen jalankulkijoille muodostavat Turussakin jalkakäytävillä kovalla vauhdilla ajelevat potkulautailijat. Tiistain 5.10. lehdessä oli asiasta hyvä mielipidekirjoitus otsikolla "Jalkakäytävistä on tullut hengenvaarallisia".

Myös minä olen asiasta jo aikaisemmin kirjoittanut siitä näkökulmasta, kuinka paljon yhteiskunta joutuu tästä lautailusta sairaanhoitokustannuksina ynnä muina menoina maksamaan. Esimerkiksi aivovammojen hoito ei ole halpaa. Eräs sukulaiseni joutui kävelytiellä pyöräilijän töytäisemäksi, kaatui ja sai siitä elinikäisen vamman.

Vain vähän aikaa sitten poliisi ilmoitti havainneensa täällä Turussa sen jo ennestäänkin tiedetyn tosiasian, että liikennesäännöt eivät ole kaikille jalankulkijoille, pyöräilijöille ja sähköpotkulaudoilla huristeleville tienkäyttäjille tuttuja. Tällainen asia on uutisena harvinainen.

Meistä jokaisen pitää omalta osaltaan pyrkiä varmistamaan, ettei liikenteessä aiheuteta kenellekään vahinkoa tai vaaraa.

Olen pitkään ihmetellyt liikennettä koskevan uutisoinnin sisältöä. En tarkoita varsinaisia onnettomuusuutisia. Useimmiten uutisoinnissa syyllistetään autoilijoita muistuttamalla siitä, että autoilijoiden on vahinkojen välttämiseksi noudatettava erityistä huolellisuutta ja varovaisuutta. Toki siihen on usein aihettakin.

Toisaalta vaarana on, että tällaisilla vain yhteen tienkäyttäjäryhmään kohdistuvilla varoituksilla vahvistetaan tahattomasti sitä virheellistä mielikuvaa, että tieliikennelain huolellisuutta, varovaisuutta ja ennakointia koskevat säännökset koskevat vain autoilijoita.

Mielestäni autoilijoille asetetaan jopa yli-inhimillisiä vaatimuksia selviytyä kunnialla kaikista niistä yllättävistä tapahtumista, joita autoilijat varsinkin nopeatempoisessa kaupunkiliikenteessä nykyisin kohtaavat.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tieliikennelaissa tarkoitettuja tienkäyttäjiä ovat kaikki täysin riippumatta siitä, kuljemmeko kävellen vai jollakin kulkuneuvolla. Kaikkia tienkäyttäjiä velvoittaa sama tieliikennelain säännös, jonka mukaan tienkäyttäjän on vaaran ja vahingon välttämiseksi noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Lisäksi laki edellyttää, että ennakoimme toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi sekä sovitamme oman toimintamme sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

Meistä jokaisen pitää siis omalta osaltaan pyrkiä varmistamaan, ettei liikenteessä aiheuteta kenellekään vahinkoa tai vaaraa.

Sirpa Aaltonen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Asko Ojala
Vanhojen ihmisten asenneongelma autoilussa
Trafin ja poliisin mukaan kaksi kolmasosaa autoilijoiden ja pyörien/kävelijöiden välisistä onnettomuuksista on AUTOILIJAN vika! Ja lopuista noin puolet on ollut molempien (myös autoilijan) vika. Vain noin yksi kuudesta on ollut pyörän/kävelijön vika.

Autoilijat puhelin pois, vauhtia alas ja silmät auki!!

Itse liikun Turussa pitkälti pyörällä, mutta myös autolla. Itse autoilen sujuvasti, ja osaan varoa muita. Sen sijaan kyllä moni tuttavani ajelee tuolla täysin silmät kiinni ja Sirpan tapaan manaa ”puskista syöksyviä” kävelijöitä.

Jännää koska usein minä olen kyllä pelkääjän paikalta havainnut sen kävelijän jo aikaisemmin! Eli ASENNEKYSYMYS!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Vanhojen ihmisten asenneongelma autoilussa
Niin, yhteispelillähän liikenteessä selviää parhaiten. Vaikka reilussa puolessa tutkituissa autoilijoiden ja pyöräilijöiden onnettomuuksissa syypää on autoilija ja vajaa puolessa taas pyöräilijä syypäänä, niin aina sitä kannattaa olla hiukan valmis luopumaan omista oikeuksista oman terveyden eteen. Kyllä luonnollisesti itsekin pyöräillessä tai kävellessä ennakoin, enkä usko sokeasti, että autoilija on huomannut minut tai en mene rekkaa päin, joka kääntyy eteen sivutieltä, jos ei ole vaikka auringon häikäisyn takia minua huomannut, sillä kaikki me olemme ihmisiä joille sattuu inhimillisiä virheitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vanhojen ihmisten asenneongelma autoilussa
Muita halveksuvaa perätä muita väistämään terveytensä puolesta. Jospa otetaankin lähtökohdaksi se, että silmä silmästä kompensaatioksi ja toinen rangaitukseksi. Eli jos autolla ajaa toisen päälle ja tältä vaikkapa katkeaa jalka, autoilijalta katkaistaan molemmat jalat. Saisikos tämä esim. Yrittäjän edes yrittämään niiden sääntöjen noudattamista? Vai peräisikö hän edelleen muilta varovaisuutta jotta ei katkaise omia jalkojaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rautalanka
Vast: Vanhojen ihmisten asenneongelma autoilussa
Mielestäni uutisissa kyllä kerrotaan onnettomuuksista hyvin neutraalisti eikä syyllistetä erityisesti ketään. Se on sitten eri asia, että kaikista onnettomuuksista ei edes uutisoida. Autoilijoilla on väistämissäännöt muuten paremmin hallussa kuin joillakin muilla tienkäyttäjillä, mutta kaikille ei tunnu olevan selvää, että suojatiellä jalankulkijat on päästettävä ylittämään katu ensin. Osa pyöräilijöistä taas ei ole ymmärtänyt omaa väistämisvelvollisuuttaan suojateillä tilanteessa, jossa autoilijoilla ei ole kärkikolmiota eikä autoilija ole kääntymässä.

Sähköpotkulautailijoita kritisoidaan paljon, mutta ainakin vuokralaudoissa on pimeässä valot. Kaikista polkupyöräilijöistä ei valitettavasti voi sanoa samaa. Kännykän käyttö liikennesuorituksen aikana on tarpeeton riski eikä ole järkevän ihmisen käytöstä (koskee myös jalankulkijoita). Kaikkien on lisäksi hyvä muistaa, että onnettomuuksien välttäminen on kaikille kuuluva tehtävä. Etuajo-oikeus ei tarkoita päälleajo-oikeutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vanhojen ihmisten asenneongelma autoilussa
Autoilijalla on huonommin ne väistämissäännöt hallussa. Tai sitten vain ei löydy halua niiden noudattamiseen. Kummastakin syystä pitäisi se ajokortti ottaa pois.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Yli-inhimillisiä haasteita?
Jos liikenne käy yli-inhimilliseksi, niin turvallisinta on tietenkin lopettaa autoliikenne. Kenties keskusta pitäisikin rauhoittaa pelkästään kevyelle liikenteelle ja ehkä vähäiselle joukkoliikenteelle, ja asettaa niillekin uusia sääntöjä ja rajoituksia?

Tietääkseni ajokortin omaavat ovat suorittaneet kuljettajatutkinnon ja osoittaneet kykynsä hallita auton kuljetusta vaativissakin tilanteissa. Kentieskuljettajantutkinota tulisi tiukentaa?

Yli-inhimillisyyttä vähentäisi kovasti, jos autoilijat noudattaisivat jo olemassa olevia sääntöjä. Se sijaan käytetään kännykkää ajon aikana, ajetaan päin punaisia, pysäköidään sääntöjen vastaisesti, ei käytetä aina vilkkua, ei osata hidastaa sopivaan tlannennopeuteen, vaihdetaan kaistaa risteysalueella, ei kunnioiteta suojateitä ja ties mitä Kyllähän se tilanne aika vaikeasti hallittavaksi käy, kun tätä kaikkea tehdään päivittäin keskustassakin.

En nyt tähän mahdu kommentoimaan asioita kevyen liikenteen osalta, mutta ei toki sekään puhdas pulmunen ole. Jos kaikki noudattaisivat sääntöjä, se ilman muuta lisäisi turvallisuutta. Ellei sekään riittäisi, niin aina voi laatia lisää sääntöjä ja rajoituksia, käyttää töyssyjä ja puomeja yms. sekä lisätä sääntöjen noudattamisen valvontaa. Useimmiten autoilijat eivät kuitenkaan halua tätä, vaan valitaan mieluummin ne "yli-inhimilliset haasteet".
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jorge
Vast: Yli-inhimillisiä haasteita?
"vaihdetaan kaistaa risteysalueella"

Ei tämä ole kiellettyä, jollei erikseen valkoisilla sulkuviivoilla ole ilmoitettu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Yli-inhimillisiä haasteita?
Noo, poliisin virallisen lausunnon mukaan risteysalueella saa myös ohittaa käyttäen vastaantulevien kaistaa. Joten turhaa valitusta siitä kaistanvaihdosta risteysalueella. Suomessa kun autolla saa tehdä ihan mitä tahansa eikä siitä tule 60 päiväsakkoa kummempaa rangaistusta, 99,99%:ssa tapauksia selviää ilman mitään seuraamuksia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Se oleellinen
Tässä on jutusta se oleellinen: "He pitävät ainakin omasta mielestään heille kuuluvista oikeuksista kiinni vaikka henki menisi,".

Tuota kun käyttävät argumenttina vain ja ainoastaan muista piittaamattomat autoilijat jotka eivät halua noudattaa velvollisuuksiaan ja sitten pillastuvat kun joku ei annakaan heille tietä kun ovat väistämisvelvollisia ja omasta mielestään selkeästi ajotavallaan ilmoittavat ettei heillä ole aikomustakaan noudattaa sitä väistämisvelvollisuuttaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Alf
Näkökulmaa vaihtamalla ymmärtää vaaranpaikat
Itseasiassa kaikkein paras tapa oppia ajamaan autoa...on hypätä polkupyörän selkään (kyllä, luit aivan oikein) ja ajaa sillä erilaisissa liikennetilanteissa vaikka nyt 1000 km. Tietenkin liikennesääntöjä noudattaen ja omista oikeuksista tinkien...jotta kauan eläisit maan päällä.

Voin vakuuttaa, että sen "survival gamen" jälkeen on monta kokemusta rikkaampi ja näkee jatkossa kevyen liikenteen aivan eri tavalla sieltä ratin takaa. Näin ainakin minulle itselleni kävi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Näkökulmaa vaihtamalla ymmärtää vaaranpaikat
Itse olen ajanut polkupyörällä ja moottoripyörällä kummallakin yli 100 000 km sekä autolla huomattavasti enemmän. Olen oppinut, että liikenteessä ei ole oikeuksia. On vain muiden huomioon ottamista. Kaikilla on yhtäläiset oikeudet liikkua kuin minulla. Helpointa liikkuminen on silloin kuin toimitaan liikennesääntöjen mukaisesti, se sujuvoittaa liikennettä. Että muut noudattavat liikennesääntöjä, ei saa pitää milloinkaan itsestään selvyytenä. Liikenteessä ei myöskään ryhdytä opettamaan muita, se yleensä vain ärsyttää vielä holtittomampaan ajamiseen. Maissa, joissa liikennemäärät ovat moninkertaiset Suomeen verrattuna, on toisten huomioiminen ja kohteliaisuus parempaa. Suomessa on viimeisten vuosien aikana tapahtunut iso hyppäys parempaan jalankulkijoiden päästämisessä ylittämään suojatietä. Valitettavasti polkupyöräilijät ja skuutit kuvittelevat sen tarkoittavan heitäkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Näkökulmaa vaihtamalla ymmärtää vaaranpaikat
Ja minä olen ajanut ainakin 100000000km autolla!!

Mutta siinä Esko on kerrankin oikeassa että ensisijaisesti sääntöjä pitää noudattaa eikä harrastaa mitään autoilijoiden peräämää 'yhteispeliä'.

Mutta maissa, joissa liikennemäärät ovat suuremmat, jalankulkijat, pyöräilijät, skuuttailijat ja motoristit eivät näitä autoilun sujuvoittamiseksi tehtyjä sääntöjä noudata vaan menevät siten kuin itse parhaaksi katsovat. Autoilijoille siellä jää tehtäväksi väistää kun nuo tekevät virhearvion ja pysyä sivussa kun esim. skootterilla tai moottoripyörällä ohitetaan liikennevaloissa. Se on sitä sujuvaa liikennettä, eli että muut menevät ensin ja autot vasta sitten.

PS. suojatiellä yliajettujen jalankulkijoiden määrä ei ole vähentynyt eli väite autoilijoiden paremmasta suojatiesäännön noudattamisesta on puutaheinää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää